Half jaar werken USA - Wat te doen/regelen????

Over 6 weken vertrek ik naar Amerika om een half jaar te werken als reisleider voor een amerikaanse organisatie. Iemand tips waar op te letten/ wat te regelen voor vertrek? En hoe zit het met verzekeringen en de belastingdienst? Advies is heel erg welkom!

Groetjes Lysette

Hoi Lysette,

Hopelijk heb je in ieder geval al je werkvergunning binnen? Anders denk ik niet dat je over 6 weken kan vertrekken.

Aangezien je voor minder dan 8 maanden vertrekt, hoef je je niet uit te schrijven bij de gemeente en zou je je zorgverzekering aan kunnen houden. Bij de Belastingdienst doe je alleen een iets ingewikkeldere aangifte voor 2011 en ook in de VS moet je je belastingzaken regelen.

Als je in de VS ook een zorgverzekering kan krijgen via je werkgever: doen! Als er één land op aarde is waar je niet onverzekerd rond wilt lopen, is het de VS. Daarnaast wil je zorgverzekering in Nederland je contract opzeggen, zodra je werkt in het buitenland (dit berust op een krom gegeven in de NL zorgwet). In de praktijk: mondje dicht erover, zeggen dat het een lange vakantie is en je verzekering aanhouden.

In de VS zorgen dat je je Social Security Number krijgt (volgens mij verplicht voordat je begint te werken).

1 like

Dank je wel voor de uitgebreide reactie!
Werkvergunning en dergelijke wordt geregeld door mijn werkgever.
Ik zal even navragen hoe dat met het Social Security Number zit, thanks!!