Gunung Mulu National Park.. Ervaringen?

Haii,
Wie heeft er allemaal ervaring met het bezoeken van Gunung Mulu National Park. Ik had gelezen dat je er alleen met vliegtuig heen kan. Maar hoeveel tijd heb je nodig in het park als je zo’n beetje alle mooiste plekjes wilt bezoeken? En waar kun je overnachten?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen

gr lisa

hoi,
Mijn ervaringen zijn niet heel recent (2005), maar misschien heb je er toch wat aan.
Vanuit miri ben ik dezelfde dag gevlogen naar Gunung mulu. Dit had ik terplekke geboekt en was nog genoeg ruimte. Ik meen me te herinneren dat toen de vlucht ongeveer 80 euro kostte. maar dit zal ongetwijfeld zijn veranderd.
Ik kwam laat in de middag aan. Op het vliegveld in Miri gaf de vrouw die het ticket boekte een papiertje mee met daarop een naam waar we zouden kunnen slapen. Dit papiertje moesten we laten zien op het vliegveld in Gunung mulu, dan zou alles goedkomen. Er kwam ons toen iemand ophalen die ons naar een accomodatie net buiten het park bracht. Het was een soort homestay, en volgens mij hadden ze maar 2 kamers. Langs de rivier lopend duurde het ongeveer 10 a 15 minuten. Ik denk dat als je rondvraagt in vliegveld Miri dat ze daar vast nog wel meer van zulke accomodaties kunnen noemen.
Je kunt ook in het park slapen, maar dat vond ik destijds wel prijzig.

Ondanks dat we aan het einde van de middag daar waren konden we nog wel het park in. zo konden we de vleermuizen nog zien uitvliegen.

De volgende dag was onze vlucht alweer terug, aan het einde van de middag.
We hebben 's ochtends nog een tocht gelopen naar 2 grotten. Welke zeker de moeite waard was.
Ik denk dus dat 1 nacht meer daar wat beter zou zijn, en dan heb je al best veel kunnen bekijken.

Ben daar afgelopen oktober geweest. Gevlogen via Kuching met MASwings. Er komen op het vliegveld van Mulu maar een paar (2-3 ofzo) vliegtuigen, dus je word al opgewacht door mannen met busjes die je naar de accommodatie brengen. Ikzelf heb overnacht in de slaapzaal van het park. Wel heb ik (een paar dagen) van tevoren gemaild met de vraag of er nog plek was in de slaapzaal.
Daar aangekomen een slaapplek geregeld uiteindelijk, en daarna meteen ingeschreven voor de avondwandeling naar de Deer-cave waar je de vleermuizen ziet uitvliegen: een zeer fraai moment. Ook heb ik meegedaan aan de Pinnacle-trail. Dit is een zeer zware tocht van 3 dagen. Eerste dag boottocht en wandeling naar het basiskamp. Tweede dag het beklimmen van de Gunung Mulu om de Pinnacles te zien en de derde dag weer terug naar het het hoofdkwartier. Let op dit is een zware tocht waar een goede conditie beslist noodzakelijk is.
Het komt erop neer dat als je echt wat wilt zien van de omgeving en de flora en fauna dat een dag of 4 naar mijn idee het absolute minimum is. Ik weet niet wanneer je gaat maar in het laagseizoen kun je veel ter plekke wel regelen. In het hoogseizoen is het een ander verhaal, dan zou ik tijdig wat regelen.

Ik ben er 2 weken terug geweest.
Gevlogen voor 45 euro. 3 dagen vooraf geboekt. Een reismaat boekte ter plekke voor 55 euro. Het is mogelijk om voor 20 euro te vliegen mochten de data´s niet uitmaken.

Ik heb ook overnacht op het park zelf in de dorm met 21 bedden voor 40 RM per nacht. Deze dorm zat wel vol, en had vooraf moeten reserveren. Er is buiten het park ook een dorm voor 35 RM maar dit is dus zonder entree voor het park.

Ik heb 2 tours gedaan, de eerste dag ook de Deer cave met het uitvliegen van de vleermuizen zoals boven beschreven is. Kosten 40 RM ongeveer. De 2e dag weer 2 grotten bezocht.

Je kan ook nachtrekkingen maken maar als je dat niet doet is 2 nachten genoeg om alle dagtochten te doen.

Niels

Hallo
Wij zijn net terug in miri back van onze headhunters trail in Mulu. In deze periode is het zeer kalm op het vliegtuig waren massa s plaatsen vrij. Boek nooit deze tocht in een agentschap wij boekten bij tropical adventure en hebben veel te veel betaald. Je kunt het makkelijk zelf regelen neem juist een vlucht naar Mulu en ga naar de headquarters ter plaatse in het park. De tocht is wel de moeite waard die was 5dagen 4 nachten.