Guatemale icm Mexico

Dag allemaal,

Wij zijn enkele rondreizen aan het plannen en één ervan is eentje door Guatemala in combinatie met Mexico. Het plan is om vanuit Cancun in Mexico te starten en daar ook te eindigen en zo een soort Maya route te volgen waarbij er heel wat afwisseling is (actieve dingen vs tempels vs wandelingen…). Andere start- en eindplaatsen mogen natuurlijk ook. We hebben momenteel gewoon Cancun genomen omdat op deze bestemming wel af en toe enkele promo’s te vinden zijn.

We hebben in heel wat brochures van reisorganisaties gezien dat dit wel mogelijk is, maar wij plannen eigenlijk het liefst onze reis helemaal zelf. Wij vinden dit leuker, flexibeler…

[ul]
[li]Zijn er hier ook mensen die al dergelijke routes hebben uitgestippeld of hebben gedaan?
[/li][li]Waarmee houden jullie rekening in deze landen?
[/li][li]Hebben jullie tips van welke dingen over te slaan etc?
[/li][li]Rijden jullie daar zelf rond?
[/li][li]Hoe is de grensovergang tussen Mexico en Guatemala?
[/li][/ul]

Hoi Roel 11.

Het lijkt mij en goed idee om van Cancun via Paleque en San Cristobal de las casas (SCC) te reizen. Van SCC kun je makkelijk bij La Mesilla de grens over naar Guatemala. Bijvoorbeeld naar Quetzaltenango (daar woon ik). Deze overgang is heel makkelijk.
Voor de terug weg zou ik dan via Peten en Belize gaan.
Ik zou niet weten wat je over moet slaan, zo min mogelijk zou ik zeggen.
Wij hebben een keer een auto gehuurd in Guatemala en zelf 2 weken rondgereden. Dat geen prima. Het grootste struikelblok waren de drempels.
Veel plezier met plannen en goeie reis.

Klinkt allemaal super. Maar nog enkele vraagjes… het is niet mogelijk om met de in Mexico gehuurde wagen naar Guatemala te trekken, dacht ik? Hebben jullie dan een combinatie van openbaar vervoer en huurwagen gedaan? OV in Mexico en huurwagen in Guatemala.
Is het ook mogelijk om via Guatemala richting Honduras te rijden? Dacht dat Copan daar toch lag? Wat zijn de issues die we daar kunnen hebben?
Hoelang zou je uittrekken voor die hele rondreis (Mexico - Guatemala). Dus Cancun - Palenque - SCC - Antigua - Belize - Playa del Carmen?