Hallo Brucew, Over land is er naar mijn weten inderdaad maar één grensovergang tussen Laos en Cambodja, namelijk die bij Nong Khiang. Zelf heb ik deze grensovergang nog niet gebruikt, dus heb geen idee hoe daar de situatie is. Wat ik je wel kan vertellen dat busreizen in zowel Laos als Cambodja altijd langer duren dan vooraf is aangegeven. Het hangt er denk ik vanaf van waar je in Laos naar waar in Cambodja naartoe wilt. Als je bijvoorbeeld van Savannakhet direct naar Phnom Penh wil, heb je een behoorlijk lange reis te maken. Vaak kun je ook vliegen en dat hoeft, met bijvoorbeeld Lao Airlines, niet eens zo duur te zijn. Reizen op eigen houtje is naar mijn mening in zowel Laos en Cambodja goed te doen, mits je er rekening mee houdt dat reizen altijd langer duurt, dat bussen nog weleens met pech langs de kant van de weg blijven staan en dat vooral lokale bussen zo worden volgepropt met mensen en bagage dat er werkelijk niets meer bij past. Het voordeel is dan weer dat er tussen de grotere plaatsen meestal wel dagelijks een bus rijdt en dat er tussen de meer toeristische plaatsen vaak ook speciale bussen of minibusjes voor toeristen rijden.
Ik weet het niet precies, maar vanuit 4000 islands (Si Pan Don) kun je in ieder geval kant en klare tickets kopen tot in Cambodja. Daar zitten dan alle benodigde boottochtjes en busritten bij in.
Zelf heb ik vanaf daar een ticket naar Ubon Ratchathani in Thailand gekocht: boottochtje, minibus, grote bus, overstappen op andere bus… alles zat daarbij in.
Aan de grens moest ik natuurlijk zelf het visum-gedoe regelen. De bus wachtte aan de andere kant.
Meer info vind je in een Lonely Planet gids, of kijk eens in reisblogs op www.waarbenjij.nu (je kunt daar ook zoektermen invullen).
In Laos in ieder geval prima. Inderdaad zijn sommige wegen slecht en gaan bussen regelmatig kapot. Je moet dus flexibel zijn in je tijden. De weg tussen Vang Vieng en Luang Prabang gaat over hoge bergen en veel mensen worden er misselijk, maar het uitzicht is fantastisch.
Qua veiligheid en comfort is het prima te doen. Er is genoeg keuze uit fijne hotels (van steen) en bungalows (van bamboe, die zijn dan wel gehorig) die heel betaalbaar zijn. Voor ongeveer 5 tot 20 euro heb je een privékamer met badkamer. Meestal betaalde ik 5 tot 12 euro; die 20 euro was in Vientiane.
Je moet geen domme dingen doen met je waardevolle spullen. In toeristische gebieden is wel wat diefstal, bijvoorbeeld toeristen die buiten in het donker met hun smartphone staan te spelen…
Laos heeft ontzettend mooie natuur, prettig kleine stadjes, en veel mooie tempels. Vooral Luang Prabang is een heerlijk stadje waar je je zo 5-7 dagen kunt vermaken met de leuke markten, heerlijke terrasjes, weeffabriekjes, watervallen etc. Daar komen vooral veel Fransen van boven de 50, die de mooie tempels willen zien.
Ook als 60-plusser kun je een deel van de buitenactiviteiten doen, ik heb bijvoorbeeld een kayaktocht gemaakt over heel rustig water met de stroming mee (ik durfde niet over wild water want de ziekenhuizen in Laos zijn niet zo goed)… die keuze is er dus wel. Ook kun je in veel stadjes fietsen huren en zo op je eigen tempo het stadje bekijken.
Ik heb een keer een georganiseerd tourtje geboekt in midden-Laos maar toen bleken we toch met openbaar vervoer te gaan. In Luang Prabang heb ik wel ook een georganiseerd tourtje geboekt naar de Kuang Si watervallen en dat was prima geregeld met een speciaal busje. Die kayak-trip in Vang Vieng was ook prima georganiseerd en spotgoedkoop (7 euro incl. lunch).
Meer kun je lezen in mijn blog, en in de reisgidsen zoals Lonely Planet, Trotter, Rough Guide.
Kijk ook eens naar de bestaande posts in de Laos- en Cambodja-forums op deze website van Wereldwijzer.