Grens tussen Mali en Algerije open?

Hallo daar,

26 januari ga ik naar Mali met de fiets en zoek op een goeie 3 maanden de oversteek naar Europa te maken. Mijn vraag is : iemand een idee of de grens met Algerije aan het noordoosten open is en of je daar dus een geldige stempel kunt krijgen?

In principe zou dit de weg zijn die je vanuit Gao noordelijk kon volgen.
Er is ook een weg vanuit Taoudenni normaliter, maar die draagt niet mijn voorkeur weg.

Als iemand iets meer weet, je zou me zeer van dienst kunnen zijn.

Cheers

Raphael

Los van het wel of niet geopend zijn van de grens tussen Mali en Algerije zou ik je deze onderneming ten zeerste willen afreden. Dit deel van de Sahara is het territorium van de Noordafrikaanse tak van Al Qaeda. Het leger van Mauritanie heeft twee weken geleden nog een veldslag geleverd met die lui.

En met de fiets? Dan kun je nog beter gaan lopen. Het is daar allemaal zand. Er zijn maar heel weinig westerlingen die in Taoudenni zijn geweest. En dan meestal met een zoutkaravaan vanuit Timboektoe. Taoudenni was altijd een strafkamp voor politieke gevangen. Maar Mali is nu een democratie dus dat zal wel niet meer.

De weg van Gao via Tessalit naar Adrar is ook vragen om problemen. Zou je Tessalit al weten te bereiken zonder gekidnapt te worden dan heb je nog duizend kilometer voor de boeg - de Tanezrouftvlakte - waar je geen eten, water of wat voor verzorging zult aantreffen. Het is een enorme kiezeltjesvlakte ter grote van Frankrijk.

Even zo maar een logistiek probleem: Ik schat dat je niet veel meer dan vijftig kilometer per dag zult afleggen. Per dag heb je minimaal tien liter water nodig, dus voor duizend kilometer moet je dus vertrekken met een voorraad van 20 x 10 is 200 liter water. Lijkt me op fiets een onmogelijke opgave.

De enige manier om op de fiets terug te keren naar Europa is de geasfalteerde weg van Bamako naar Kayes te nemen. Bij Diema afslaan naar Nioro en Ayounel Atrous. Vervolgens naar Nouakchott en van daar de Atlantische route richting Agadir.

Maar ook bij deze route geldt dat het gevaar om door Al Qaeda gekidnapt te worden aanwezig is. Dat overkwam een jaar geleden een Frans echtpaar bij Ayoun el Atrous. Een Frans gezin werd bij Aleg uitgemoord in 20007.

Beter is daarom door te rijden naar Kayes. Daar langs de Senegalrivier te rijden naar Kaedi in Mauritanie. Van daar kun je dan via het asfalt naar Rosso (nieuwe weg, klaar sinds begin dit jaar) en dan naar Nouakchott.

Hallo daar,

Geweldig bedankt om te antwoorden. Hetgeen wat je zei was hetgeen waar ik al voor vreesde… . Ben dus tevreden dat ik min of meer mijn opzoekingswerk verricht en jij op mijn post reageert.
Ander vraagje : aangezien ik eerder het zuiden van Mali wil doen, het zuidwesten van Burkina Faso en in de streek rond Mopti de dogon bezichtigen (en dit al minstens anderhalve - twee maand in beslag zal nemen): Is de streek rond Timbuktu veilig en kan je van daaruit evt. een bus nemen richting Algerije?
En mocht je hiervan iets meer weten: regel ik best mijn visa op voorhand (om de grenzen over te steken of kan ik het zelf ook aan de grens doen -kan geen vaste data doorgeven, vandaar)

Nogmaals dikke merci voor je antwoord!

Raphael

Zet het idee om over land door Algerije terug te reizen maar helemaal uit je hoofd. Een visum voor Algerije kun je niet aan de grens krijgen. Ik heb vorig jaar nog geprobeerd in Den Haag een visum te krijgen en die werd geweigerd. Doe maar gewoon wat ik je heb geadviseerd, Dat is de enige manier om verantwoord en veilig van zuid naar noord te reizen. Omgekeerd overigens ook. Kijk voor meer informatie over die regio ook eens op http://www.horizonsunlimited.com/hubb/sahara-travel-forum/

Goed,

Zal ik doen… Blijf wellicht gewoon in Mali met een oversteek naar Burkina Faso en dan het vliegtuig terug vanuit die regio.
Nog eens erg bedankt voor de info…

Raphael

Hoi daar.
Niet gaan doen het is er te heet op het moment als je snapt wat ik bedoel.
Motorsideroads

:wub:Doorkruisen van Algerie kun je gewoon vergeten…De Trans-Afrika-Reizen door Algerie(Ghardaia/In Salah/Tam) en verder door naar Agadez/Zinder enz… is kompleet verleden tijd.De Trans Afrika gebeuren nu langs de West Kust of de Oost Kust. Heb zelf nog in '71/'76/'89 de Trans Sahara gedaan. Richting RCA/Cape Town/Togo.:dag:

Hallo, het lijkt mij geen goed plan, het noorden van Mali is ten enenmale onveilig.
Met de fiets door de Dogon is niet onmogelijk, maar ook niet gemakkelijk.
Ik woon zelf in Sévaré, niet ver van Mopti, als je het leuk vindt ben je bij mij welkom om even bij te komen. Eventueel kan ik je helpen met tips of anderszins. Zie voor gegevens mijn website mopt.nl

Tonbouctoe met de fiets is heel moeilijk. De weg vanaf Douentza is behoorlijk zanderig, maar een ervaren en getraind persoon zal de bijna 200 km wel aankunnen. Beter is het om met de boot te gaan. Dat is misschien beter ook, want zelfs Tombouctou wordt afgeraden uit veiligheidsoverwegingen. De weg op zich is tamelijk eenzaam.
Groeten uit Sévaré, Willem