Grens overgang Cambodja - Laos?

Ik hoor steeds meer verhalen dat de oversteek vanuit Cambodja naar Laos onmogelijk is. Welke van deze verhalen zijn er waar, of is er wel een mogelijk om Laos in te komen vanuit Cambodja?

Grt. Demjen

waarom zou het niet kunnen?

Een paar jaar geleden was deze grensovergang niet toegankelijk voor buitenlanders, maar dat is inmiddels veranderd. Je kan de grens gewoon oversteken, MITS je vantevoren een visum voor Laos in het paspoort hebt staan. (Mocht je de andere kant op reizen: het visum voor Cambodja is wel aan de grens te verkrijgen.)

Jenny

Vorig jaar heb ik gebruik gemaakt van deze grensovergang, dus ik neem aan dat het nog steeds mogelijk is. Vanuit de plaats Stung Treng kun je deze oversteek regelen… Wat ik je wel heel duidelijk wil vermelden, is dat het geen gemakkelijke oversteek is (eerst een stuk over water, dan een bus, overstappen, etc)! Er wordt allereerst door heel weinig toeristen en locals gebruik van gemaakt. Als je slim bent zorg je dat je in elk geval samen met iemand deze overgang maakt. Je kunt in Stung Treng niet anders dan dat je deze oversteek georganiseerd gaat doen. Op eigen houtje zijn er geen mogelijkheden. Dat weten de mensen die het regelen maar al te goed en daarom proberen ze voor deze grensovergang zo veel mogelijk geld te vragen. Als je eenmaal bij de grens bent aangekomen, kun je van daaruit ook heel moeilijk op eigen houtje verder komen, omdat je nog ver bent verwijdert van de bewoonde wereld. Daarom bieden ze in Stung Treng aan om je verder te brengen (bv. tot aan pakse of tot aan een van de eilanden in de Mekong). Hiermee moet je oppassen, want het is mij overkomen dat ik bij het water werd afgezet en dus toch een gedeelte (het laatste boottochtje) zelf moest betalen. Ook proberen ze je bij de grens af te zetten, door je te verplichten om daar extra geld te betalen (ze verzinnen altijd wel iets: wij waren bijvoorbeeld na 16 uur daar aangekomen en dat was voor hun overtijd…). Tot slot hadden we ook nog eens een gids die je bij helemaal niks hielp… Het kan zijn dat je meer geluk zult hebben, maar wij hoorden tijdens onze reis meer slechte verhalen over deze grensovergang… Succes!

Wat ook nog lastig is… in Cambodja zijn maar weinig wegen… Als je vanuit Seam Reap (tempels van Ankor) de grens naar Laos wilt oversteken, moet je weer helemaal via Phnom Penh (hoofdstad veel zuidelijker) reizen om dan naar Stung Treng te kunnen reizen… Als je in de buurt van Stung Treng niks meer wilt doen, dan adviseer ik je om via Thailand naar Laos te reizen…

Van Siem Reap naar Stung Treng is een (lange) dagreis maar wel te doen. Je hoeft niet helemaal via Phnom Penh maar kunt in SKUN (spider city) overstappen. Op beide trajecten rijden lijndienstbussen en ook ten noorden van Kratie is het nu een redelijk goede weg (voor Cambodjaanse begrippen dan). In Kratie kun je de rivierdolfijnen bekijken en vanaf Stung Treng is ook Banlung en de provincie Ratanakiri bereikbaar. De moeite waard! Heb geen ervaring met de grensovergang naar Laos maar heb dit op de planning staan voor volgende reis in November a.s.

Groet en have fun!