Gratis te downloaden Noord-Koreaanse boeken

De Korean Friendship Association (en tamelijk eng clubje van westerse Noord-Korea sympathisanten) biedt twee Noord-Koreaanse boeken in PDF-formaat ter download aan:

[ul]
[li]Panorama of Korea (1999), 290 pagina’s aan geschiedenis, de cultuur en politiek van het land, het hedendaagse Noord-Korea per regio, en talloze foto’s. Uiteraard geschreven vanuit het Noord-Koreaanse perspectief, dus het waarheidsgehalte moet meer dan eens met een flinke korrel zout genomen worden…[/li][li]Panmunjom, 35 pagina’s over de grenspost met Zuid-Korea, aan de hand van vele tientallen foto’s wordt uitgelegd hoe een en ander tot stand is gekomen. Uiteraard wederom vanuit het Noordelijke standpunt, en vooral de Amerikanen (“US imperialist aggressors”) komen er niet best vanaf. Daarnaast komen o.a. ook de USS Pueblo, het “Axe Murder Incident”, de Concrete Wall en de wens tot hereniging aan bod. Helaas zijn een groot deel van de onderschriften niet compleet.[/li][/ul]

Dit boek ben ik nu aan het lezen, van een heel hoog geplaatste Noord Koreaan de gevlucht is naar het westen. Interessant leesvoer.

http://cwise.probiblio.nl/cgi-bin/momredir.pl?ti=indienstvandedictator;ppn=328456187;ftit=;aut=steinergashi;lid=2010305447;isbn=9789085530312;size=180;key=STEIDVD9999;sid=541fcf1e87f066dc91992a3c505df594;vestnr=6040;prt=internet;cdef=018;srvnum=016;taal=1;sn=13;fmt=xml;var=portal

Goh, wist niet dat die ook in het Nederlands uitgebracht was, kende alleen de Duitse versie. En voor dit soort boeken schiet mijn Duits toch iets te kort. Lijkt me inderdaad interessante kost, dus binnenkort toch maar eens bestellen.

Wel een beetje knullig trouwens dat ze een foto van Kim Jong-Il op de cover hebben gezet, terwijl gedurende nagenoeg de gehele dienstperiode van Kim Jong-Ryul Kim Il-Sung het nog voor het zeggen had…

Ja, zeker. En al denk je veel te weten over de bittere armoe in Noord Korea, en de rijkdom van de leiders, dan nog ben je verbaasd over een zin als: “na Noord Korea was hij verbijsterd over de enorme rijkdom van de DDR…”

Mijn exemplaar lag in de bibliotheek trouwens, ik kon hem gewoon even lenen.

Tsja, de ene communistische dictatuur is de andere niet…

Kan trouwens wel kijken of ze hem hier bij de bieb ook hebben, maar als ik hem daar leen zien ze dat vermoedelijk toch als proletarisch winkelen :biggrin:

Bibliotheek van Oss heeft hem niet (even in hun catalogus gekeken). Dus dan maar
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/in-dienst-van-de-dictator/1001004010468089/index.html

Ik had een dagje trein vandaag en heb het boek uit. Toch wel de moeite waard!

Mocht je nog interesse hebben in meer leesvoer over Noord-Korea, dan kan ik je deze twee ook aanraden:

http://img713.imageshack.us/img713/4289/thisisparadise.jpg

Het verhaal van een Hyok Kang, die als kind de hongersnood van de jaren '90 heeft meegemaakt, en uiteindelijk samen met z’n ouders is gevlucht naar China en uiteindelijk Zuid-Korea.

Een verzameling van schrijfsels van de Russische Noord-Korea expert Andrei Lankov, welke door de jaren heen in diverse media zijn gepubliceerd. Gebaseerd op zijn eigen waarnemingen en informatie van vluchtelingen geven deze een uitstekend beeld van “het systeem”, of wat daar nog van over is.

Dank je. Maar eerst is er een ander land aan de beurt voor een boek (India:))