Graag advies over welke aanpak!!

Hallo allemaal,

Graag zouden wij (mijn echtgenoot, zoontje en ongebore kindje) over een jaar of twee naar Amerika willen verhuizen. Wij zijn er nog over uit of dat we permanent willen verhuizen of dat we een jaar cultuur willen snuiven.
Mijn vader woont in Amerika en heeft een greencard. Hij overweegt om citizensship aan te vragen, maar hij vindt dit nog een lastig traject. Ik ben boven de 21 jaar en vroeg mij af of mijn vader nog iets voor ons kan betekenen, zo ja wat moet hij precies doen.
Als alle plannen gaan zoals wij denken dat ze gaan, is het niet de bedoeling om te gaan werken in Amerika of we moeten daar iets tegen het lijf lopen wat we graag zouden willen aanpakken. Loopt alles toch anders, zou ik graag aan de slag willen als nurse, aangezien ik een HBO diploma verpleegkunde heb.

Dus even samengevat:

  • Kan mijn vader met enkel een greencard iets voor mijn gezin betekenen?
  • Welk ander traject moeten wij doorlopen om onze greencards te kunnen krijgen mocht dit niet via mijn vader gaan, anders dan de DVlottery?

Ik ben heel benieuwd naar alle reacties!

Bedankt,

Gemma

Hallo Gemma,

Het is mogelijk. Je vader kan je helpen, het is niet zo zeer lastig, maar misschien langduring en prijzig.

Hier is een web page die ik je aanraad te bezoeken.

http://www.uscis.gov/files/form/i-130instr.pdf .

Ik weet niet zeker of dit toepasselijk is, maar check de I-539 aanvraag. Dit is een aanvraag om je verblijf te verlengen (non-immigrant extentions).

Vwb je HBO verpleegkundige diploma, check deze web site http://www.cgfns.org/

Veel geluk.

:vak02:Peggy

Hoi Gemma,

Wat verpleegkunde betreft, hangt er veel af van in welke staat jullie willen verblijven. Als je tijdens je daar ergens tegen aan loopt en als verpleegkundige aan de slag wil, zal dat toch niet zomaar lukken.

Dan kun je beter zorgen dat je alles aan papierwerk al bij je hebt, vertaald, anders kun je niet werken. In de VS heeft elke staat zijn eigen toelatingseisen om een License te krijgen. Bovendien moet je slagen voor het NCLEX examen.
Je mag pas examen doen als je opleiding beoordeeld is door CGFNS, (misschien heb je dit al gelezen) wat enige tijd duurt, denk aan totaal minimaal half jaar. Als je direct voor NCLEX slaagt hangt het dus af van in welke staat je wilt werken. De meeste staten geven pas een active License na het opgeven van je US Social Security Number, ofwel BSN in Nederland. Dus zonder SSN geen License dus niet mogen werken. In New Mexico is dit niet het geval. Daar krijg je zonder SSN een License. Maar zonder werkvisum mag je niet werken in de VS en zal geen enkel ziekenhuis je aannemen, ook omdat je geen SSN hebt. Eigenlijk is het dus niet ‘even’ mogelijk.

Ik begreep uit je verhaal dat het in eerste instantie niet de bedoeling is om te gaan werken, toch wil ik je deze info graag meegeven. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Veel succes!