GPS in Patagonië

Heeft er iemand ervaring met OSM (OpenStreetMap) GPS kaarten in Zuid Amerika? (zie http://garmin.openstreetmap.nl/)
Wij gaan een flinke 4x4 auto reis maken door Argentinie en Chili. Ik heb de OSM kaarten gedownload en in mijn Garmin klaarstaan. Wat me opvalt is dat er al meer wegen zijn te zien dan bijv Google Maps laat zien. Zijn deze kaarten goed genoeg? Kunnen wij erop vertrouwen?
Andere nuttige ervaringen als het gaat om navigeren en route plannen door Patagonië?

Bedankt!
Herman

Wij hebben in 2010 de combinatie garmin gps60c en OpenStreetMap gebruikt. geen probleem. Zelfs in Buenos Aires werkte het goed. In Patagonië veel plezier van gehad. Hoe het gaat met routeren weet ik niet omdat die gps het niet kan. Mijn ervaring met OpenStreetMaps is eigenlijk altijd positief.

Wij hebben de gratis navigatie app “Navigator” voor onze smartphone gebruikt in Ecuador. Hierop OSM gebruikt en maar 1 fout ontdekt in ruim een week. Een doorgaande weg had een onderbreking. Dus voor de zekerheid landkaarten meenemen. Maar voor zover is OSM goed betrouwbaar.
In Argentinie hebben wij Igo8 en Primo gebruikt zonder enig probleem. Maar deze is (eigenlijk) niet gratis.

'k Heb onlangs in Noord-Argentinië een Garmin-gps & kaart gebruikt. Die werkt vrij behoorlijk, maar zoveel wegen zijn er nu ook weer niet.

Wel moet je de vooropgestelde reistijden met een dikke korrel zout nemen. Die tijden haal je gewoonweg niet, zelfs al waan je jezelf even Sebastian Vettel en/of lap je alle snelheidsbeperkingen aan je laars.

Wij gebruiken op onze Garmin altijd de gratis kaarten van www.gsp.com.ar en http://www.proyectomapear.com.ar/

Pagina’s zijn wel in t spaans en je moet je eerst registreren ( Registrarse- staat bij de eerste rechtsbovenaan op de pagina en bij de andere bovenaan)
Kan soms een paar dagen duren voordat je accoord krijgt. Bij 'descargas ’ kun je de kaarten downloaden.
Soms is er wel eens een conflict van de 2 kaarten en zijn de details weg, dan moet je één van de kaarten even uitschakelen. Over het algemeen vind ik de gps.com.ar iets beter.

@Line, kun je de rijtijden niet aanpassen op de GPS zelf of via Mapsource? Bij mij nl wel, dan kun je ingeven wat jouw rijstijl is en daar worden de ETA’s op aangepast.

Bedankt landcruiser.
Er zit een foutje in de 1e link (moet gps zijn ipv gsp) - kwam daardoor op een nogal verwarrende pagina uit. Maar dat terzijde…

Het lukt me niet om me te registreren op de gps.com.ar. Na invoeren van de geboortedatum kom ik niet verder helaas. Misschien ben ik te oud :smiley:

Ik probeer het later nog eens. Bedankt voor de tips.

Herman

Die gps werd ons ter plaatse uitgeleend. 'k Heb er wel even de instellingen op nagekeken, maar niet meteen een alternatief gevonden. 't Gaat overigens niet zozeer om de rijstijl, maar om de aard van de weg.
Een voorbeeldje : van Huacalera, via Purmamarca naar Salinas Grandes : 106 km (RN9 & RN52). Volgens die gps doe je dat in 1u ! Dat haal je nooit. De weg is prima, maar kronkelt o.m. over een bergpas 4.170 m hoog !

oeps foutje, ja dat moet dus inderdaad www.gps.com.ar zijn. Heb ook even gekeken, de site is totaal vernieuwd zie ik en ik kan niet meer inloggen, krijg steeds een foutmelding en ook als ik me opnieuw aan wil melden blijf ik bij de geboortedatum steken. Zijn we misschien te oud voor die site???!!! Heb ze aangeschreven, zal t laten weten als ik wat wijzer ben geworden.
Ga de nieuwe kaart van mapear ook downloaden, heb de 2011 versie en zie dat de nieuwe bijna 100 Mb groter dus dus hij zal wel flink aangepast zijn.

Ja Line daar heb je gelijk in, dat blijf je op zulk soort wegen inderdaad houden, dat voorkomt het wijzigen van de instellingen ook niet!

de problemen met www.gps.com.ar zouden nu opgelost moeten zijn. Bij mij lukt t nu in elk geval weer.

Ik kom nu inderdaad ook door de registratie heen. Nog net op tijd :slight_smile:
Inmiddels ook de kaarten van http://www.proyectomapear.com.ar/ gedownload en vergeleken met OSM. Grappig om te zien dat OSM goed lijkt te zijn in de afgelegen gebieden en natuurparken, terwijl proyectomapear veel meer detail laat zien in de steden en dorpen. Allebei bruikbaar!
Ben nu benieuwd naar gps.com.ar (moet even wachten op het registratie proces).

Bedankt landcruiser, dit is precies de info waar ik naar zocht!!

graag gedaan en goede reis!

1 like

Een goed alternatief voor GPS is google maps op een smartphone waarbij je de kaarten van geheel Argentinie kunt downloaden op je toestel. Dat kun je in Nederland doen via WiFi. Uiteraard moet je smartphone wel over GPS beschikken om er iets aan te hebben. Getest vanuit een vliegtuig, werkt perfect.
Voor BsAs zijn de kaarten perfect, zeer handig om te kijken of je taxi omrijdt of om je taxichaufeur voor te stellen om vooral ’ de huidige weg te blijven volgen, wel zo snel’. Voor Patagonia zijn minder wegen aangegeven, maar er zijn ook weinig wegen hier…de hoofdweg is vaak ook de enige weg…