gouden handdruk en emigreren naar spanje?

Ik ben recentelijk ontslagen maar heb vanwege 25 dienstjaar een gouden handdruk meegekregen. Mijn vrouw en ik zijn van plan om in Andalusie een B&B te gaan runnen:vak02:.
We nemen een jaar de tijd om de haalbaarheid uit te zoeken. Mijn eerste keuze is: hoe laat ik de handdruk uitkeren?
We willen graag een B&B huren en niet direct mijn geld in een pand stoppen.
Ik zou het geld dus het liefst in een bankspaarrekening stoppen. Dan kan je er echter niet direct over beschikken en wordt het in delen uitgekeerd.
Om flexibel te zijn is een stamrecht BV een optie. Dat geeft wel extra romslomp (en extra kosten) maar dan ben ik flexibeler in de besteding. Ik kan echter nog niet vinden of/hoe dit werkt als ik naar Spanje ga emigreren.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb nog niet direct zin om een (dure) financiele adviseur in te schkelen - dat kan altijd nog.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn met ervaringen met gouden handdruk & emigreren naar Spanje!

Beste …? :dag:

In 2005 zijn wij als gezin geemigreerd naar Andalusie nadat ik met pre pensioen ben gegaan. Ik run nu een bemiddelingsbureau voor niet Spaans taligen in de provincie Cadiz.

Ondanks dat mijn vrouw Spaans talig is duurde het een tijd voordat wij werden geaccepteerd. Wij zijn toch wel door heel veel stadia heen en weer geslingerd. En mijn advies zou zijn om eerst wat te gaan huren om dan eerst rustig aan te wennen. De andere cultuur leren kennen, de manier van met elkaar omgaan en handelen. En niet van het minste belang: andere wetten, liscensies, sociale verzekeringen, medische kosten en belastingen.

Voordat je een B&B hebt staan gaat er zo even een jaar voorbij als het al niet meer is. Allerlei nieuwe wetten zorgen eroor dat er verbouwd moet worden. Invalide in- en uitgangen, brandveilig, stroom en water, bouwvergunningen (duren veelal lang). Dus je moet zo wie zo die eerste tijd financieel overbruggen. Of je moet een bestannd B&B overnemen met een liscentie. Of pacht een pand. Voor een B&B heb je ook nog nodig een certificaat van hygiene voor hotel- en restaurant.

Na 6 maanden continue verblijf in Spanje moet je je inschrijven als resident want dan wordt van je verwacht dat Spanje je hoofd woonland is. En dan komen de verplichte verzekeringen.
Vervolgens: hoe ga je beginnen. Als franquise bedrijf, zelfstandig ondernemer of anders. Heeft allemaal weer betrekking op de ondernemingsbelasting. En hoe goed ben je in het runnen van een onderneming. Daarnaast: personeel is niet duur maar heeft meer rechten dan plichten en dat kost geld. Hopelijk gaat dat een beetje veranderen met deze regering.

Financieel: 1 Januari is de peildatum bij de belasting voor wat er op je rekening staat. Ik zou overwegen om een gedeelte vast te zetten (bijvoorbeeld op een rekening bij de Spaanse ING (cuenta Naranja) en een ander opneembaar gedeelte op een alledaagse betaalrekening (kan ook ING zijn, kan ook iBanesto zijn, Caja Rural - allemaal goede banken). Stamrecht BV is weer zo’n typisch Nederlands belasting product. Hebben we hier niet in Spanje op die manier. Of je doet het in een sok of je zet het op een bank. Ik zou gewoon eens naar een belastingakntoor gaan (geen adviseurs) en laat je eens voorlichten hoe het gaat met een gouden handdruk en emigreren. Vraag ook hoe je dat moet verwerken in een model M. Tip: je kunt ook contact opnemen met deze juristen in Spanje - M biljet door fiscaal jurist laten verzorgen? Emigratieaangifte | Hulp bij invullen formulier - Jongbloed Fiscaal Juristen.

Ik denk dat dit voorlopig wel voldoende is. Mocht je meer vragen hebben laat je maar een berichtje achter.

Met vriendelijke groet,

Jeje’s Agency, Jan van Baaren

1 like

[quote=“jejesagency, post:2, topic:107720”]

Beste …? :dag:

*Na 6 maanden continue verblijf in Spanje moet je je inschrijven als resident want dan wordt van je verwacht dat Spanje je hoofd woonland is. En dan komen de verplichte verzekeringen. *

Is dat wel zo? Als europeaan kun je officieel alleen langer in Spanje verblijven zolang je er werkt (of als je vastgoed hebt?). Of je moet iemand vinden die garant voor je staat.
Welke verzekering is verpicht?

Nog een kleine aantekening: werknemers zijn NIET goedkoop. De werkgever betaald in Spanje de meeste lasten en dus zijn de kosten voor een werkgever behoorlijk hoog.
Wel is het zo dat de meeste salarissen een stuk lager liggen dan in NL, dus het lijkt of werknemers goedkoop zijn…
Zeker is ook dat het met de nieuwe arbeidswet helaas erg makkelijk is voor werkgevers om salarissen te verlagen en mensen te ontslaan.

1 like

Is allemaal waar. Of, nog een aanvulling, je moet voldoende middelen hebben, of een uitkering, pre-pensioen.

Na 6 maanden verblijf en definitieve vestiging moet je je inschrijven bij de Seguridad Sociaal (verzekering). De eerste 6 maanden kun je dus gewoon met je EHIC card van de medische voorzieningen gebruik maken. Heb je een uitkering of pensioen uit Nederland dan loopt dat verder via het CVZ met een E121 formulier, die dan de premies automatisch van je uitkering inhoudt. WAO-AOW-uitkeringen gewezen militairen, e.d. info www.cvz.nl - buitenland.

Sinds januari ben ik zelfstandig ondenemer (autonomo) en wat jij zegt is waar. Maar ik denk dat je het relatief moet bekijken. Salarissen zijn lager maar ook de inkomsten en omzetten zijn lager door lagere prijzen. Bijv. Dagmenu 6,50: hoodgerecht met een dessert, koffie kost hier 1 euro, bier 1 euro, en dergelijke. Ga je hoger zitten dan prijs je jezelf uit de markt. En nu helemaal vanwege de economische situatie.

Werknemers zijn relatief duurder in verhouding tot de productiviteit en het aantal gewerkte uren. Er zijn teveel rechten en te weinig plichten vastgelegd in de wet en afgedwongen door de vakbonden. Ik kan nu alleen maar spreken van Andalucia, de overige autonomien weet ik te weinig van. Teveel officiele feestdagen en als deze op een donderdag vallen, is de werknemers automatisch vrijdag vrij. Is het op een weekenddag - automatisch de maandag vrij. Na een lente feria - de maandag erna vrij om van de kater af te komen. :cheer:
Maar je moet wel doorbetalen met alle lasten erbij. En je mag er niet een ontslaan. Ook al lopen ze er de kantjes van af. Ik ben dus helemaal voor een partieel uur contract ondanks de boete die je daarvoor krijgt. Dat is in ieder geval goedkoper dan het doorbetalen. Dat maakt het allemaal te duur.
Je begrijpt dus dat ik heeeel erg blij met met het regeringsvoorstel het ontslag te vergemakkelijken. Daardoor gaat zeker de productiviteit en de kwaliteit omhoog. en zijn we ook eens af van dat eeuwige manana gedoe. Altijd maar weer manana en manana is het er nog niet. Slecht voor de economische vooruitgang van een bedrijf.
Als een werknemer werkt waarvoor hij betaalt wordt dan geef ik zo iemand graag een vrije dag omdat hij dat dan verdient.

Ik hoop dat ik niet te negatief overkom. Dat is ook mijn bedoeling niet. Maar laten we eerlijk zijn. De reden dat Spanje zo in de malaise zit is toch een direct resultaat van de slechte verhoudingen op de arbeidsmarkt, de werknemers en de vakbonden. Verder wil ik niet gaan.

Eén van de grootste redenen dat het slechter gaat met Spanje dan de meeste andere europese landen komt door de onroerend goed luchtbel die ooit bedacht is door onze grote vriend Aznar.
De PSOE heeft 2 grote problemen op z´n regeringsbord gehad: de grote wereld crisis en het instorten van de bouw en huizenmarkt (de laatste veroorzaakt door de PP!!)

Dat er veel hervormingen moeten komen is duidelijk maar ik vrees echt dat het nu helemaal fout gaat…(en dat blijkt ook, na de eerste 100 dagen met de PP is de werkeloosheid alleen maar toegenomen).

Kijk overigens dit filmpje maar eens over de burbuja inmobilaria:

[ame]Españistán, de la Burbuja Inmobiliaria a la Crisis (por Aleix Saló) - YouTube

Beste lieve mensen,

ga voor info anders even langs de Belastingdienst in Nederland, maak een afspraak, zeg waarover je wenst uitleg te hebben…is beter, er zitten aardige mensen die je verder op weg willen helpen…een gouden handdruk is in Nederland, belastbaar…dus…in het jaar van uitkering…de Belastingdienst in nederland krijgt die informatie dus…doorsluizen of iets dergelijks niet mogelijk.

Anders krijg je later een naheffing…!!!

Er zijn manier om dat te omzeilen in een lijfrenteverzekering of iets dergelijks…of toedienen als extra pensioen…dus waarschuwing uitkijken geblazen…anders betaal heel veel belasting… ook al ga je emigreren…het land van het jaar van emgratie ben je belastingdienstplichtig…

Mocht je iets willen kopen in het buitenland is dat weer vermogen in het buitenland…

Suc6:cheer:

Beste,

Beetje laat na jullie vraag, maar zijn jullie nog steeds op zoek ?

Beste Casaafricano…zelf heb ik geen financiele middelen…maar wel anderhalf jaar in Spanje gewoont en gewerkt, bar eetcafee beheerd…als ik kon deed ik het…willen jullie terug of zo naar Nederland…? pffff tis hier ook een drama…? loopt het B&B wel…in Spanje…of
Is het misschien een idee om het Facebook te zetten…???
Een warme groet