Gorilla trekking

(origineel bericht op be-more.nl)

Gorilla trekking

Afgelopen weekend zijn we naar Lake Bunyonyi geweest. Een zeer mooie plaats met heel veel kleine eilandjes. Sandra en ik hebben hier heel sportief een paar uur doro de bossen gewandeld in de bergen.Verder hebben we lekker uitgerust en heerlijk Westers gegeten.

Zondag was het dan eindelijk zo ver om naar de gorilla’s te gaan kijken. Heel spannend, ik had er enorm veel zin in. De wekker liep af om 4:30uur. Half slapend zaten we in de auto. Om 7 uur kwamen we aan bij het nationale park waar de gorilla’s wonen. We kregen hier een briefing over wat we wel en niet mochten doen en wat we konden verwachten. Tegen een uur of 9 begon het avontuur. We hebben twee uur gezocht naar de gorilla’s, midden in de jungle. We liepen door de bergen heen, door de varen en struiken en planten. Een pad was zeker niet aanwezig. Onze gids hakte de takken weg, zodat wij verder konden lopen. We gingen grotendeels van de tijd stijl naar beneden of omhoog. Vaak zag je niet waar je je voeten neer kon zetten. Ik heb dan ook meerdere malen gehad dat ik ineens een metertje omlaag zakte.

Eindelijk hadden we onze gorilla familie gevonden. Het was echt een prachtige ervaring om midden in het leefgebied van deze mooie beesten te zijn. De kleintjes spelen in de boom terwijl moeder rustig aan het eten is. We zaten op zo’n vier meter afstand naar ze te kijken, wat zeer indrukwekkend was. Tevens zat ik op 4 meter afstand van de silverback. Dit is de baas van de groep, en een machtig groot en sterk beest. Deze trekt zonder moeite een kleine boom omver als hij honger heeft. In totaal hebben we 1 uur tussen de gorilla’s gezeten. Helaas moesten we hierna weer terug gaan lopen, want als we langer blijven bestaat de kans dat de gorilla’s geirriteerd raken. Het is namelijk hun leefgebied, en wij horen hier niet in thuis. De terugweg was uiteraard weer een uitdaging. Weer twee uur lang klimmen en dalen. Doodmoe maar voldaan kwamen we aan bij de auto.

Wow, dit was echt geweldig. Kortom, dit moet je echt zelf een keer ervaren. Het is eigenlijk onbeschrijfelijk.

P.S. Helaas nog maar twee foto’s van de gorilla’s. Het laden hiervan duurde namelijk al een eeuwigheid, en het is echt bloedje heet hier in dat internet cafe. Dus de rest volgt nog op een wat koelere dag, haha :wink:

(origineel bericht op be-more.nl)