Google Flights - alternatief om het beste vliegticket te vinden

Het barst intussen van de websites waar je op zoek kan gaan naar de goedkoopste vliegtickets. Dat enorme aanbod weerhield Google er evenwel niet van om zijn eigen ticketvergelijker te lanceren. En terecht, want nieuwkomer Google Flights biedt een paar mogelijkheden waar de concurrentie niet aan heeft gedacht.

Natuurlijk wil ook Google Flights eerst alle gebruikelijke gegevens van je weten, zoals de vertrek- en retourdatum, de samenstelling van het reisgezelschap en de gewenste luchtvaartmaatschappij. Wat de nieuwe dienst anders maakt, is dat je niet per se een eindbestemming hoeft in te voeren. Net als de gewone zoekmachine van Google beschikt Flights namelijk over een Ik doe een gok-knop. De resultaten daarvan zijn echter verre van willekeurig, want behalve met populaire bestemmingen houdt de vergelijkingssite ook rekening met je zoekgedrag uit het verleden. Heb je onlangs informatie opgezocht over pakweg New York of Berlijn, dan zal er vroeg of laat ongetwijfeld ook een aanbieding voor die steden in beeld verschijnen.

Flights maakt bovendien handig gebruik van de technologie van Google Maps: naast de gekozen (of gegokte) bestemming toont de kaart namelijk ook alle andere steden waar je op kan vliegen, compleet met het bijbehorende prijskaartje. Zo zie je bijvoorbeeld in een oogopslag het prijsverschil tussen landen in Firenze of – ruim honderd euro goedkoper – in het nabijgelegen Pisa. Maar wat wij vooral leuk vinden aan Google Flights is dat je vrij de hele wereldbol kan afspeuren naar inspirerende en verrassende bestemmingen die soms beter betaalbaar zijn dan je zou denken. Op de kalender links in beeld zie je trouwens onmiddellijk op welke dag(en) de vliegtickets het goedkoopst zijn. Dat Flights de gezochte informatie bijna net zo snel oplepelt als de ‘gewone’ zoekmachine van Google, is mooi meegenomen.

Ik deed een testje, en op het ogenblik dat ik dit hier post vond ik een retour-ticket Amsterdam - Salvador Bahia voor slechts 607€

1 like