Hoe doen jullie dat, internetten onderweg zonder dat de kosten de pan uitrijzen?
Een lokaal mobiel abonnement nemen? Tips, prijzen?
Naar het lokale internetcafé? Ervaringen, tips?
Gratis hotspots? Makkelijk te vinden? Ervaringen en tips?
Hoe zijn de ervaringen met internet in (goedkopere) hotels?
Mijn ervaringen in Portugal en Brazilië staan hier. Verder vond ik deze pagina om op een USB-stick je eigen software (portable Firefox) en gegevens mee te nemen voor gebruik op een gastcomputer in internetcafé of elders. Hier veel informatie over mobiel internet op je eigen laptop.
Onderweg Internetten ? Gewoon in een internetcafe, in Filippijnen zit er zowat eentje op iedere hoek van de straat, dus je hoeft nooit te zoeken. Kan soms wel druk zijn als scholen net uit zijn, veel kinderen zitten dan te gamen. En voor de kosten hoef je het niet te laten, zo rond de 20 peso per uur, dat is zeg 33 eurocent ,dus voor 1 euro kun je 3 uur internetten.
Zijn die internetcafé’s in de Filipijnen een beetje schoon? En qua virussen?
In Brazilië vond ik verschillende internetcafé’s niet echt hygiënisch en ik heb beslist geen smetvrees. Ook maakte ik versleten toetsenborden mee, waardoor je deels blind moest typen en had ik vaak na bezoek aan een internetcafé een virus op mijn USB-stick.
Het hangt erg af van het land. In Noord-Amerika kun je overal gratis hotspots vinden (in grote steden soms zelfs tot op iedere hoek van de straat), dus met eigen laptop (netbook als het klein moet) kun je erg goed uit de voeten. De lokale internetpc gebruiken kost soms een symbolisch klein bedrag, soms gratis.
Ook in Azie komt het steeds vaker voor dat je bijna overal gratis wifi hebt. In ho(s)tels en het lokale cafe bijvoorbeeld, maar in toeristische plaatsen als Siem Reap in Cambodja kun je bijna overal in het centrum een signaal opvangen. In Brazilie heb ik ook een paar keer in een internetcafe gezeten, maar gelukkig geen slechte ervaring gehad. Een internetcafe is steeds vaker alleen maar nodig voor de hardware is mijn ervaring.