Hallo allemaal,
over vier weken, op 27 april, gaan we met onze twee jongens naar Zuid-Afrika voor een trip van twee weken langs de zuidkust (Kaapstad - Port Elizabeth)
Onze kinderen hebben alle twee coeliakie en moeten dus strikt glutenvrij eten.
In Kaapstad is dat geen probleem, dat weet ik inmiddels, maar onderweg…? Heeft iemand hier toevallig ervaring?
Ik heb onze B&B’s al aangeschreven maar helaas maar van twee adressen een reactie ontvangen. Ik wil daarom een voorraad glutenvrij brood en koek meenemen, als rantsoen. Dat is dus mijn tweede vraag; mag dit? Heb ik hier een doktersbriefje voor nodig?
Ik hoor graag!
Hoi,
In Zuid Afrika doet er de laatste jaren een enorm populair ‘dieet’ de ronde, nl. Banting. Het dieet is een hele brok, maar 1 van de dingen is glutenvrij eten. Aangezien het zo enorm populair is hebben veel supermarkten (vooral de grotere) een banting sectie, en daar zou je normaal wel glutenvrij brood kunnen vinden. Je kan het Banting dieet eens opzoeken zodat je weet wat het is en als het geschikt zou zijn voor Coeliakie (niet het dieet, wel de gluten die er niet inzitten).
Ik denk niet dat B&B’s speciaal glutenvrij brood gaan hebben (ik zou er toch geen rekening mee houden). Je zou voor de zekerheid toch wel iets kunnen meenemen van thuis. In principe heb je hiervoor geen doktersbriefje vor nodig. Ik heb ook al vaker koeken en zo meegenomen en niemand heeft er ooit iets van gezegd.
Waar ik ook rekening mee zou houden, naar mijn ervaring zijn de meeste kruiden / kruidenmengsels die in Zuid Afrika verkocht worden niet glutenvrij. En deze mengsels worden ook volop gebruikt. Misschien heb je hier wel ervaring mee, maar gewoon voor de zekerheid…
Woolworths heeft al jaren gluten vrij brood,
Ik had gelezen over het banting brood, maar tof dat je er nog over begint, ik zal er eens naar kijken.
Qua uit eten zal het wel effe lastig worden denk ik, zeker omdat onze kinderen nogal, ehm, kieskeurig zijn wat eten betreft.
Vak als je van te voren aangeeft,mdat je gluten vrij wil eten, kunnen ze dat zeker regelen in een Lodge. Wil je zelf koken. Dan kan makkelij kopen. Misschien ook uit eten, maar geen idee, heb het nooit gevraagd. Maar vele zaken kan in ZA halaal, vegetarisch, vegan, kosher etc…
Een voorbeeld.
http://www.woolworths.co.za/store/cat/Food/Bakery-Desserts/_/N-1bm2newZ3qnqdh?Nr=NOT(isSkuActive%3A0)