Gezocht: leraar NL in Accra

Hoi,
Ik zoek voor mijn vriend iemand die hem Nederlandse les kan geven. Hij woont in Accra.
Alvast bedankt!

Hoi Abena

Kunt u geen paar boeken sturen naar uw vriend. Uw vriend kan dan zelf studeren en u gaat hem overhoren. dat is goedkoper dan een leraar . Zo heb ik dat ook gedaan met mijn vriendin ( nu mijn vrouw ) Ik heb een aantal jaren geleden een aantal boeken gestuurd naar haar om een beetje Nederlands te leren. U kunt eerst een boek sturen van nivea 0 tot A1 zoals bvb 'op weg ’ of onderweg en dan een boek van nivea A1 tot A2 bvb 'op maat ’

Hoi, ja, hij heeft de methode ‘naar Nederland’ maar zelfstudie is niet makkelijk en het gaat dus erg langzaam, en zijn uitspraak is niet erg goed. Het zou beter zijn als hij een leraar heeft.

Hoi
Wilt u hem naar NL halen via een inburgering exemen en een MVV/VVR procedure ? zoja heeft u ook een keer aan de EU route gedacht om uw vriend naar EU/NL te halen ? De Nationale route duurt lang en kost veel

Hoi Marcel,
Ja, weer willen de nationale route doen. Er hebben nagedacht over de Europese route, maar er zijn nogal wat praktische obstakels: we hebben een baby, ik heb een goede, vaste baan in nl en een koophuis wat je in deze tijd niet zomaar kwijtraakt. En dubbele woonlasten loopt ook aardig op dan. Dus we willen de Nederlandse weg eerst proberen.
Groetjes

Hoi Abena

Voor de EU route hoeft u uw werk in NL niet te stoppen als u bvb in Belgie of in Duitsland gaat wonen en in NL gaat werken dan bent u grensarbeider. voor uw koophuis kunt u te koop zetten en later met 5 a 6 maanden dat uw partner de EU 5 jarenkaart heeft. kunt u het verkoop van uw huis stopzetten met een smoes ( het wil niet in Dui of Belg of het duurt te lang dat er een bod komt ) U heeft wel gelijk met dubbele lasten maar u bespaart het weer op de kosten van de inbugerings cursus/ examen en alle kosten van de IND. Duitland moet je wel getrouwd zijn , Belgie hoeft dat niet. Belgie duurt het langer dat uw partner een verblijfskaart krijgt dan Duitsland. Belgie 6 tot 8 maanden , Duitsland 3 a 4 maanden. allebeide landen geen inburgeringsplicht ook niet dat je later terug gaat naar NL. inkomeneis van Belgie ligt rond de 1350 Euro netto per maand, Duitsland ligt de eis rond 1000 euro. Duitsland accepeert ook spaargeld of sonsorgeld van een familielid dat is niet in Belgie daar doen ze heel moeilijk over . Uw baby heeft een Nederlands paspoort daar gebeurd niks mee en in Duitsland is de kinderbijslag hoger dan NL. Duitsland heeft geen wooncontolers Belgie wel. als jullie in Dui gaan wonen kunnen julie gewoon weekends naar NL… Als de visum van uw partner nog niet verlopen is… Als dat wel is dan is het verstandig om gewoon in Dui te blijven.

Ik heb de EU route gedaan, toen ik de EU route ( duitsland ) deed kwam ik net terug uit Ghana , Ik had toen nog geen baan dat ik en mijn vrouw in duitsland ging vestigen kreeg ik 2 weken later een baan in Enschede ( uitzendbaan ). na 7 weken kreeg mijn vrouw haar 5 jarenkaart. we verbleven 5 maanden in Dui en gingen weer terug naar NL ( Zwolle ).

Ik ken iemand ( die heb ik geholpen ) die heeft ook een eigen huis in NL en een eigen bedrijf. Met 6 maanden ging het terug naar NL van uit Duitsland, Hij heeft het verkoop van zijn huis stopgezet.

Ik weet niet waar u ongeveer woont maar Duitsland is het zo gepiept

Meer info of tips stuur maar een prive bericht…

Abena Heeft u ook al een keer met de Nederlandse school in Accra contact gehad over uw vriend. Als het mogelijk is dat ze hem prive les kunnen geven? de school is dichtbij de Americaanse ambassade Nee heb je ja kan je krijgen dus infomeer.

de website is nederlandseschoolghana.com

Hoi Marcel,
Bedankt voor alle info. We denken er rustig over na. Mn vriend is naar de nl ambassade geweest, de bewaker daar zei dat hij iemand weet die les kan geven.
Groetjes

Ik heb in de tijd cursus assimil gekocht voor mijn man. Dit zijn heel gemakkelijke cursussen en het bestaat voor Engelstaligen die Nederlands willen leren.

Hoi,
Om nog even op het onderwerp terug te komen: mijn vriend heeft nu een Ghanese leraar die een soort schooltje runt waar hij een stuk of 10 leerlingen heeft. Dat gaat erg goed, hij heeft in twee weken al meer geleerd dan in de afgelopen 4 maanden met zelfstudie. Verder had ik ook de Nederlandse school in Accra gecontacteerd en zo een Nederlandse vrouw gevonden die ook bereid is om lessen te geven. Wanneer iemand dus ook voor zijn/haar BP een leraar zoekt, ze zijn te vinden!
Groetjes, Abena

Hallo Abena,

Mag ik u vragen hoeveel weken/dagen hij naar het schooltje is geweest waar hij nederlands heeft geleerd? Ik zou daarbij ook graag een prijs willen weten hoeveel hij hiervoor heeft moeten betalen. Mijn vriend is hier nl. nu ook naar op zoek maar dan in het Noorden.

Groeten Nancy