Ik heb een huis in aanbouw (betonskelet is gereed) gekocht in Perinaldo in Ligurie en wil dat nu afbouwen. Ik heb een architect en die heeft de vergunning en de tekening goed geregeld. Hij zou ook het project management doen, maar dat valt erg tegen. Ik ben daarom op zoek naar een goede geometra in de buurt. Het help als hij Engels of Duits spreekt. Kent iemand misschien zo’n geometra?
SALVE UIT PUGLIA,
ik begrijp hieruit dat je geen Italiaans spreekt?
Zelf heb ik 10 jaar geleden een huis gebouwd in Puglia en mijn architect heeft handenvol geld gekost en weinig gedaan. Alle ideeën voor het huis moesten van mij komen en die liet hij dan door zijn geometra omzetten in technische tekeningen. Het hele bestek voor het huis was maar 1 A4tje groot en toen ik zei dat er veel dingen anders moesten heeft hij me gezegd dat ik dat dan maar allemaal moest opschrijven. Wekenlang mee bezig geweest. Kamer voor kamer van boven naar beneden met tekeningen en foto’s er bij.
Toen de bouw begon vroeg ik de aannemer en waar is hier mijn raam…?
Ik weet van niets zei deze en toen ben ik naar het dorp gegaan, alles gekopieerd en iedere morgen had ik zelf werkbespreking met hem en kwam hier dagelijks nog wel enige keren.
De enige manier is om er zelf voortdurend bovenop te zitten!
Wat soms kan helpen is dat er een oudere tegelzetter of zo is die vroeger in Duitsland heeft gewerkt. Die had ik hier ook. Niet nodig want ik spreek de taal en heb in die periode veel woorden geleerd die je anders nooit zou leren.
Ook het hele electriciteitsplan heb ik zelf gemaakt. Honderd keer in gedachten het hele huis rond … en als nou zo de deur open gaat, waar moet dan het lichtknopje zitten etc. Ook over de soorten stopcontacten moet je goed nadenken.
HOU HET ZELF ONDER CONTROLE!!!
Veel succes,
Jenny
Jenny,
Dank voor je advies. Ik zal er zeker bovenop gaan zitten, maar vrees dat zelfs dat onvoldoende zal zijn. Ik heb overigens inmiddels contact met enkele Nederlandse aannemers in Italie (waarvan één in de buurt van “mijn” dorpje) en met een Duitse Geometra. Ik heb dus inmiddels wel wat alternatieven.
Anton
Dag Anton,
Nieuw op dit blog , vroeg ik me af of je sinds 2012 vorderingen hebt kunnen maken met je contacten lokaal.
Zelf zijn we op dit moment bezig om een huis aldaar te kopen. Wat contacten, ervaring en suggesties kunnen we wel gebruiken.
Wellicht wil je je daar voor openstellen.
Vriendelijke groet,