Ik keek net naar een docu over jongeren die het “cool” vinden om in een geweldadige groep te horen en om met enorme wapens over straat te lopen en om mensen en voornamelijk jongeren zonder reden aan te vallen.
Vroeg mij af: is het nou echt zoveel geweldadiger als in Nederland? Hoe meer ik naar Britse docu’s of programma’s kijk, hoe meer ik het idee krijg dat er een soort Amerikaans Ghetto sfeer over dat land hangt. Ik ga er straks wel heen met mijn drie kindjes, dus je snapt mijn bezorgdheid…
zijn er sites waar ik een soort overzicht kan vinden?
Volgens mij is Engeland niet gewelddadiger dan Nederland…
Ik woon in Leeds, en daar is een aantal gebieden waar je 's avonds beter niet alleen over straat kan lopen. Maar die gebieden heb je ook in Amsterdam en Utrecht. Hoe vaak zijn wijken als de Bijlmer en Kanalen Eiland niet in het nieuws geweest de afgelopen jaren? Helaas zijn er in Nederland ook jongeren die messen met zich meedragen, en komen ook hier wel eens steekpartijen voor, zelfs op scholen.
Volgens mij is Engeland niet gewelddadiger dan Nederland…
Jaja, dat begrijp ik, maar goed, je moet wel weten, dat ik geen flauw idee heb waar zulke wijken zijn in Engeland.
Ik wil bijvoorbeeld niet in London wonen, alhoewel mijn vriend er wel gaat wonen en werken. Zelf zou ik het liefst aan de kust willen wonen (ben een echt watermens, moet water om mij heen hebben, of in elk geval in de buurt) of ergens waar veel water te vinden is. Dat lijkt mij heerlijk en het liefst in een rustig stadje. Geen dorp, maar gewoon een stadje… En veel natuur in de omgeving…
Ik denk wel dat de Engelse probleemwijken er erger aan toe zijn dan de Nederlandse probleemwijken. Het verschil tussen arm en rijk is hier ook groter dan in NL.
Ik heb een tijdje naast, wat later bleek, de ergste council estate van de UK gewoond. Voelde me daar niet echt fijn moet ik zeggen, maar een eindje verderop, in dezelfde stad, is het weer prima.
Je moet gewoon goed uitzoeken waar je wilt wonen. Er zijn genoeg middelgrootte plaatjes aan zee waar het leuk is! En ook genoeg mooie natuur hier!
Heb je enig idee waar je heen wilt? Welke county bijvoorbeeld?
Natuurlijk wil ik ook niet in een probleemwijk wonen. Ik bedoel, ik heb wel drie kinderen, kleine kinderen…
Nee, heb nog geen idee in welke county wij willen wonen. We doen het rustig aan… mijn vriend gaat er wonen en werken, eerst bij zijn broer wonen en vervolgens gaat hij op zoek naar een leuk huis ergens in GB.
Hij had al wel al helemaal uitgezocht hoe dat werkt en hoe dat moet, maar bij mij is er weinig blijven hangen…
Uiteraard wil je niet in een probleemwijk wonen. Ik bedoelde te zeggen, dat als je een stad niet kent en in 1 dag een woonplek moet zoeken (wat ik in het begin had) je dan dus niet weet welke wijken de probleemwijken zijn.
Maar als je gewoon de tijd neemt de buurt te leren kennen vindt je heus wel wat leuks! Succes ermee.