Genua/genova veilig?

Hoi mensen,

Wij hebben een trip van 3 weken gepland staan in september en gaan daarbij meerdere steden bezoeken en 1 daarvan is Genua. Wat zijn jullie ervaringen met deze stad?

Het wordt ons door meerdere mensen afgeraden, zelfs door mensen die zelf in italie wonen.

Greetz Erik & Ismay.

Als ik die adviezen had opgevolgd zou ik de veerboot gemist hebben die vanuit Genua vertrekt en Sardinië niet bereikt hebben! Ik heb van die onveiligheid niks gemerkt, maar toegegeven: ik heb het van tevoren ook niet uitgezocht, zoals ik met geen enkele Italiaanse stad of streek doe die ik bezoek. Er zijn altijd risico’s verbonden aan reizen - je vliegtuig kan neerstorten - en als je die niet wilt nemen kan je beter thuisblijven. Alle Italiaanse steden zijn relatief veilig en ik voel me er veel veiliger dan in de grotere Nederlandse steden waar het krioelt van de luidruchtige buitenlanders. Ik zou Rotterdam liever mijden dan een stad als Genua.

Het is niet dat ik het uit ga zoeken of het veilig is ja of nee maar het me werd verteld zonder dat ik er naar vroeg.

Ik heb er niets van gemerkt en zou me van dergelijke adviezen ook helemaal niks aantrekken. :slight_smile:

Is het wel een stad die een bezoekje waard is?

Jazeker, maar dat is naar mijn mening elke Italiaanse stad.

Genua is niet veiliger of onveiliger als eender welke andere grotere stad in Europa.

Het heeft een erg leuk centrum, veel leuke kleine steegjes (helaas niet elk steegje even schoon).

We zijn er afgelopen zomer geweest en we hebben ons geen enkel moment onveilig gevoeld. Ik moet er wel bij zeggen dat we er alleen overdag zijn geweest…

We gaan er zeker een kijkje nemen!!! Thnx!

Hallo. Een late reactie, maar ik wilde je even laten weten dat de ‘‘roddels’’ over onveiligheid mij overdreven lijken. Ik heb een tijd in Genua gezeten en ik heb me zowel overdag als 's nachts nooit onveilig gevoeld. Ik ben meerdere malen gewaarschuwd door bijvoorbeeld een slager in een betere wijk vlak naast het centrum dat het centrum zelf, door zijn zeer smalle en soms donkere straatjes, onveilig kan zijn voor toeristen. Ik ben Zuid-Amerika gewend en vergeleken met sommige steden daar hangt er in Genua een prima sfeer. Genua is weliswaar een havenstad met meer (illegale?) immigranten dan in andere Italiaanse steden, vooral Afrikanen. Maar ik vind Napels bijvoorbeeld een stuk riskanter aanvoelen dan Genua… het is gewoon een rustige en ietwat saaie Noord-Italiaanse stad met mooie gebouwen, lijkt qua setting een beetje op Barcelona maar het is gelukkig niet zo toeristisch. Niet bang zijn, ik denk dat je in het toeristische Florence meer kans loopt op diefstal dan hier…