Mijn vraag is kort en simpel.
Hoelang moet je paspoort nog geldig zijn bij thuiskomst uit Spanje (Lanzarote)?
groetjes Selena
Mijn vraag is kort en simpel.
Hoelang moet je paspoort nog geldig zijn bij thuiskomst uit Spanje (Lanzarote)?
groetjes Selena
Spanje is een Schengenland en volgens mij kan je zelfs met een verlopen paspoort heen en terug reizen.
Volgens mij zit het zo:
Een inwoner van de Europese Unie mag vrij reizen door en in landen van de Europese Unie. Dus in principe zonder paspoort de grens over.
Echter, in vrijwel alle landen geldt een legitimatieplicht. Daarvoor dien je in het bezit te zijn van een geldig paspoort of Europese ID-kaart.
Hai,
Is het dan ook zo dat ik op de luchthaven mijn paspoort niet hoef te laten zien?
Ben de laatste paar keer naar London geweest en dan moet het natuurlijk wel, kan me Europa eigenlijk niet eens herinneren, ga meestal verder…
Jazeker wel. Bij de incheck-balie vragen ze erom. Overigens alleen ter legitimatie, heeft niets met de douane te maken.
Ik bedoelde dat in de EU bepaalde douaneformaliteiten zijn afgeschaft.
Maar als het goed begrijp is je paspoort tijdens de thuisreis toch nog geldig? Dus dan is er toch geen probleem?
Engeland is geen Schengenland en in Londen heb ik dus ook mijn ID-kaart (of voor de overige 95 procent van de reizigers, hun paspoort) moeten laten zien.
Voor Spanje hoef je je geen zorgen te maken, en op luchthavens als Lanzarote wordt nauwelijks gecontroleerd.
Zorg dat het ding nog wel geldig is als je van Schiphol vertrekt.