Geld en malaria

Ik ga met een georganiseerde reis waarbij gedeelte eten inbegrepen is.

Hoe duur is Borneo, wat is het prijsniveau? Hoeveel zou je per week nodig hebben

Kun je goed pinnen met je bankpas? Of moet je euro’s contant meenemen

Hoe zit het met Malaria. Wie heeft ervaringen, hoef je aan de kust en in de steden niet te slikken en in de jungle wel?

In Borneo liggen de prijzen wel iets hoger dan in de rest van Azie. Maar als je het vergelijkt met NL is het nog steeds goedkoop. Als je buiten de deur gaat eten zijn de prijzen vele malen goedkoper dan in de hotels. Hou er wel rekening mee dat alcoholische dranken prijzig zijn. Bij sommige barretjes zijn de prijzen van alcohol wel redelijk goedkoop. Wat het pinnen betreft zijn er vele atm pinautomaten te vinden. Hou er wel rekening mee dat als je de Rabobank hebt het pinnen in het buitenland geblokkeerd is, tenzij je een brief van de Rabo hebt ontvangen dat het nvt is. Ook kan je in de plaatsen Mulu en bij de Kinabantang river niet pinnen. Malaria komt in geheel Borneo voor. Mochten er nog vragen zijn hoor ik het graag.

Sent from my GT-I9000 using Wereldwijzer App

Eten ed is goedkoop in de markten en lokale restaurants. Ik denk niet dat je veel nodig hebt als je met een georganiseerde reis gaat. Je kunt vrijwel overal pinnen, behalve als je naar Mulu NP of de Kinabatangan gaat moet je wel contant geld meenemen.

Ikzelf ben zo’n 6 weken in Borneo geweest en heb de locals veel gevraagd over malaria en heb altijd hetzelfde antwoord gekregen. Alleen malaria bij de grens met Kalimantan, dus niet in Maleisisch Borneo. Ik heb dan ook niks geslikt en ben in veel plaatsen geweest, van Kuching tot Sandakan (incl Kinabatangan, Mulu, Kapit). Zou me er dus maar geen zorgen over maken.