In september wil ik alleen voor bijna een jaar naar Azie, nadat ik 3 maanden in India (en misschien 1 in Sri Lanka) en 1 in Vietnam heb gezeten wil ik door naar Laos om hier een maand te verblijven.
Ik heb begrepen dat je vrij makkelijk geld uit de muur kan halen, wat ik graag zou willen weten is van hoeveel geld per dag moet ik uit gaan dat ik nodig heb? Ik zat zelf te denken aan zo’n 15 euro per dag. dat is dan eten reizen slapen en sightseeing. Is 15 euro per dag voldoende of teveel?
Als je een maand naar Laos gaat zul je het lekker rustig aan doen wat super is. Dan moet het lukken met 15 euro maar het houdt niet over. Een beetje meetr kan geen kwaad. Het is niet zo goedkoop als India.
Toen wij daar waren kon je wel maar maximum 700000 kippen (65-tal euros) uit de muur trekken. Automaten zijn niet zo wijd verspreid als in Thailand of Vietnam. Zorg gewoon dat je altijd wat dollars bij je hebt, daar kom je altijd wel ergens mee in ZO-Azië.
Inderdaad kun je maar relatief kleine bedragen uit de muur krijgen en raad ook ik aan om dollars bij je te hebben voor de plaatsen waar geen geldautomaat is of waar die stuk is.
Zelf was ik gemiddeld ongeveer 25 euro per dag kwijt, maar ik nam altijd een eigen kamer met privébadkamer, nam ongeveer om de dag een massage, at prima eten, deed her en der tourtjes, en deed verder ook niet echt mijn best om het heel goedkoop te houden.
Wees je ervan bewust dat veel bussen tussen steden (die geen drol kosten) niet verder gaan dan tot 7km ofzo buiten de stad. Dus om daadwerkelijk in de stad te komen, heb je vervolgens weer een tuktuk of minibusje nodig, wat voor een kort ritje vaak net zo duur is als die urenlange busreis! Heel raar maar zo is het nu eenmaal…
Je kan tegenwoordig maximaal 1 miljoen kip binnen, dat is ongeveer 100 euro. Neem dollars of euro’s mee, die kun je overal wisselen en de pinautomaten houden er weleens spontaan mee op en dan wil je niet zonder geld zitten, want het kan dagen duren.
Bij (als ik me niet vergis) ANZ Bank kun je tegenwoordig 2 miljoen Kip pinnen. Er gaat wel direct 40.000 Kip (zo’n 4 euro) af voor de ‘kosten’.
Op diverse andere plaatsen is het maximum inderdaad 700.000 of 1 miljoen Kip.
15 euro per dag is mogelijk maar iets meer inplannen is niet verkeerd. Zeker als je 's avonds een pilsje drinkt, regelmatig dingen bezoekt en ook in Luang Prabang en Vientiane verblijft is 15 euro misschien aan de krappe kant. Al moet je er van rond kunnen komen.