Gebouwen aardbevingenproofgarantie!?!

Hallo,

Ik ben in Chili. Hoe weet ik of een gebouw (bijvoorbeeld, hostel/hotel) tegen een aardbeving bestand is? Bestaan er eigenlijk gebouwen die er tegen bestand zijn? Kunnen bedrijven, hotels enz. een bewijs laten zien van goede bouw (aardbevingproof)? Zo ja, hoe zien die er uit en waar moet ik op letten?

Deze vraag geld voor heel Zuid-Amerika, ik heb namelijk geen enkel idee hoe hier de regelgeving is en of ik beter in oude, nieuwe, houten gebouwen kan slapen of…???

Alvast bedankt voor je reactie

Groetjes Caroline cheer

het kan een beetje, veel of heel veel of stortregenen. Een paraplu kan misschien 1-2 en niet 3 aan. Dito met earthquakes en gebouwen. Als die schok maar sterk genoeg is gaat elk gebouw tegen de vlakte. En indien niet-schudden doen ze zeker.
het enige land waarvan ik weet dat-althans nieuwere gebouwen sinds een bepaald jaar- certificaten o.i.d. gelden is Japan.
Als je dit serieus meent-lijkt me dat hoe lichter een gebouw (dus hout/spaanplaat) en hoe minder verdiepingen-dat als het neerkomt de schade minder is en dus overlevingsrisico groter. Zoals je in Haiti kon zien-hoe armoediger en corrupter een land-hoe groter de kans op grotere schade. Ik denk dat je je beter goed kan inlezen/oefenen in wat het beste te doen mocht noodlot toeslaan.

1 like