Op ruim 100 kilometer op zee oostelijk van het eiland samar heeft zich een zeebeving met een kracht van 7,6 voor gedaan,
Er is inmiddels een tsunami waarschuwing voor de hele oostkust.
Ik hoorde van nederlanders die in Cebu city zijn wat toch op behoorlijke afstand ligt dat de flatgebouwen daar behoorlijk heen en weer gingen.
Er zijn nog geen berichten over slachtoffers.
http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/eventpage/usc000cc5m#summary
Ik heb begin februari 2012 in Cebu City een aardbeving meegemaakt van 6,7 op de schaal van Richter.
Ik was in de SM mall toen alles ging schudden en golven en de mensen in paniek naar de uitgangen renden; even later kwam er ook een tsunamialert.
Veel naschokken, maar vooral de enorme paniek onder de bevolking viel mij bijzonder op.
Geen prettig gevoel een aardbeving.
Er was in Cebu weinig schade, op Negros destemeer en daar zijn ook tientallen doden gevallen.
Kan me de paniek van de mensen wel voorstellen , hoewel Filippijnen vaak door bevingen worden getroffen, word zeker niet alles aadbevingsbestendig gebouwd zoals in Japan. Weet ook niet of het verpicht is in Filippijnen om zodanig te bouwen dat het bestand is tegen een aardbeving.
Zelf gelukkig nog niet meegemaakt een aarbeving.
In Cebu wordt wel degelijk aardbeving bestendig gebouwd door de overheid, maar door particulieren wellicht niet.
In Cebu staan o.a. twee hele grote malls en een groot IT-park, alsmede hoge hotelgebouwen en kantoren; daar gebeurt niets mee tijdens een aardbeving.
Het enige wat ik gezien heb in Cebu, na de aardbeving, waren scheuren in de weg
De Filippijnse bevolking is per definitie zeer snel ernstig in paniek; kennelijk zijn wij, als westerlingen iets stabieler, maar een aardbeving is wel schrikken!
Dan hebben ze wellicht wat geleerd van de grote beving die begin jaren 90 Baguiocity trof, daar gingen grote hotels en overheids gebouwen massaal plat.
Is wel een goede zaak dat de overheid regels heeft voor gebouwen, en hopelijk is er ook contole tijdens de bouw zodat er niet gesjoemeld word.