Gap year Canada

Hallo allemaal!:dag:

Ik ben momenteel aan het overwegen om na mijn middelbare studies er een jaartje onderuit te gaan en te gaan rond reizen in Canada.
Ik vroeg me af of iemand hier soms ervaring heeft die hij met mij wil delen :wink:
Is zo een reis een goed idee? Moet ik alleen gaan? Moet ik een auto kopen? Wat zijn de kosten?..

Ik zou het super vinden moest iemand me kunnen helpen want ik weet niet waar beginnen.

:dag::dag::dag::dag::dag::dag::dag:

hoi,
Als tourist uit Nederland mag je standaard een half jaar verblijven. Daarnaast is Canada natuurlijk niet erg goedkoop, dus het lijkt me sterk dat je na je middelbare school zo veel gespaard hebt dat je je een heel jaar reizen in Canada kan veroorloven. Misschien moet je eens kijken naar een Working Holiday Visum? Je mag dan een jaar in Canada verblijven en hebt toestemming om overal te mogen werken, zodat je kan afwisselen tussen reizen en werken.

Een auto is wel erg fijn natuurlijk, je kan dan gaan en staan waar je wilt. In de nationale parken is geen openbaar vervoer oid, dus als je de boel wil gaan verkennen kom je zonder auto niet zo ver. Het is natuurlijk wel een kostenpost, dus je kan ook met je backpack die kant op gaan en proberen reisgenoten met een auto te zoeken, rideshare, greyhound etc.

Ik heb vorig jaar 4.5 maanden in Canada en de VS gereisd met een eigen auto die ik in Vancouver had gekocht. Ik had de mazzel dat ik voor 1000 dollar een auto had, daar kwam nog 1600 dollar verzekering (alleen aansprakelijkheid bij schade aan anderen) bij voor 6 maanden en nog zo’n 2000 dollar aan onderhoud. Onderhoud was relatief veel omdat er toen ik de auto kocht al bekende gebreken waren. Uiteindelijk kon ik niet meer verder met de auto dus heb ik 'm niet meer kunnen verkopen. Ga er vanuit dat je niet zulke mazzel hebt en je auto begint bij 2000 dollar.

De kosten die ik had verschilden sterk. In de goedkoopste maand waarin ik geen pech met de auto had, een week samen met iemand reisde, alleen maar op goedkope campings stond etc heb ik 1300 euro uitgegeven. In de andere maanden lag dat echt een stuk hoger. Hierin zitten dan niet de kosten van de auto die ik al eerder had uitgegeven, dus die moet je er nog bij optellen. Als je een jaar weg gaat en structureel op de kosten let zou ik uitgaan van gemiddeld 2000 euro per maand.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel


Dag Pieter81

Bedankt voor je antwoord!
Ik was inderdaad van plan om te gaan werken tijdens mijn reis. Dit gaat dan via de organisatie “web”, zij organiseren een heleboel zodat je er tijdens de 1ste week niet alleen voor staat.

2000€ Per maand is echt wel veel

Ik vraag me af of ik dat wel voor elkaar ga krijgen in mn eentje hahah :frowning:

:wave::wave:

Heb je een linkje over die organisatie?
In alle grote steden in Canada heb je hostels en daar heb je totaal geen reden om alleen te hoeven zijn :slight_smile:

Als je gaat werken en langere tijd op 1 plaats blijft zou je uitgaven patroon lager moeten liggen dan 2000 euro per maand. Als je enkel op reis bent met een auto zonder te werken dan is die 2000 wel realistisch.

Trouwens wel een kanttekening, ik heb altijd op betaalde campings gestaan. Er zijn ook plaatsen te vinden waar je gratis kan staan (bijvoorbeeld veel Walmart parkeerplaatsen) maar dan heb je geen faciliteiten. In mijn eentje vond ik het ook niet echt een fijn idee. Zeker als jonge meid zou ik aanraden om samen met iemand te reizen als je het op die manier wil doen.

Ik kan wel een voorbeeld berekening voor je maken, wat je in het super cheap scenario zou uitgeven, alleen daar ben ik nu even te slaperig voor.

Dit is de organisatie waarmee ik zou reizen. Ik zou kiezen voor “job&travel”

Groetjes!