Fraude rond groenekaartloterij

Vandaag een email gekregen dat ik de gelukkige winnaar ben van een groene kaart, plus een jaar gratis ziekteverzekering, 3 maanden gratis een appartement met 1 slaapkamer in een stad die ik zelf mag uitkiezen, gegarandeerd een baan en gratis voortzetten van mijn studie.

Niet gek voor iemand die vele jaren geleden al een groene kaart op zichzelf heeft gekregen en in 2003 Amerikaans staatsburger is geworden.

Het bericht ziet er redelijk betrouwbaar uit met briefpapier met een goed gekopieerd briefhoofd van het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken en ‘echt’ lijkend adres (winners@dvstate.org). Maar: emails van echte Amerikaanse overheidsinstanties eindigen altijd op .gov.

Het English is goed, maar lijkt wat on-Amerikaans, onder meer: Under no circumstances your visa status won’t be affected by the interview.

Extra interessant: mijn telefoonnummer wordt opgegeven met de telefooncode voor Nederland (31) plus een oud telefoonnummer dat ik ooit in Minnesota heb gehad. En ik word aangeschreven met mijn roepnaam en niet mijn officiele naam.

Duidelijkste teken dat het fraude is, is de eis om $879 over te maken via Western Union naar het adres van de Amerikaanse ambassade in Londen, naar een zekere David Mayer. Dat is heel verkeerd, want je gaat pas betalen nadat je als echte winnaar bent opgeroepen voor een interview bij het plaatselijke Amerikaanse consulaat.

Voor wat het waard is, want je kunt mensen niet vaak genoeg waarschuwen.