Fototrip Cambodja

Hallo,

Op 7 januari vertrek ik, samen met een andere fotograaf voor een 14 daagse fototrip naar Cambodja.
Globaal is ons schema Phnom Penh -> Siem Reap -> Battambang -> Kampot
Naast de standaard must-sees-voor-toeristen zijn we als fotografen vooral ook op zoek naar minder toeristische maar wel fotogeniek plekjes en momenten.
Het lijkt ons het meest praktisch om dat met een betrouwbare local te doen. Hoe kunnen we dat het handigst aanpakken? Wie heeft een goed advies of contact voor ons?

Hartelijke groeten!
Silco

In alle genoemde plaatsen kun je een tuk tuk voor een dag afhuren en je rond laten rijden. Op zich is het niet nodig om vooraf vanuit Nederland afspraken te maken. Er is een overvloed aan transportmogelijkheden. Er zijn wel wat tuk tuks die lastig kunnen zijn, met name in PP, op bepaalde straathoeken (die bieden soms ook drugs aan).

In SR heb ik eigenlijk altijd fijne tuk tuks gehad, sommigen hebben ook een auto voor wat verdere tochten. Ik ken een zeer goeie in SR, maar ben wat huiverig om zijn contactgegevens hier te plaatsen. Kun je ook via je guesthouse/hotel laten regelen, maar ze zijn ook de avond vooraf te ‘boeken’ in het centrum. Even onderhandelen over de prijs.

Bussen, minibusjes met pick-up zijn ook te regelen via je guesthouse/hotel. Cambodja is zeer eenvoudig te bereizen.

In Phnom Penh vind ik nagenoeg alle markten aanraders, wel krap soms en pas op voor je hoofd, naast het fotogenieke Royal Palace uiteraard het straatleven, eventueel een tochtje op de rivier of met de ferry naar de overkant voor het platte land. Je kunt eventueel een dagtripje doen naar Udong.

Let met name in PP op straatrovers, beruchte plekken zijn rond street 19, maar het kan je overal overkomen. Vaak werken de mannen op motobikes in groepjes. Nooit je apparatuur aan de straatkant dragen. En ze jatten ook spullen rijdend terwijl je in een tuk tuk zit. Vandaar tegenwoordig steeds meer netjes en hekjes.

's Avonds laat is ook geen aanrader om met dure apparatuur rond te lopen. Ik heb dan vaak alleen wat dollars bij me en verder niks. Ook geen smartphone, hooguit een simpele nokia met een lokale sim-kaart. Jammer, want het nachtleven is ook ‘interessant’ om vast te leggen. Ik ken een Amerikaan die daar jaren achtereen prachtige series van heeft gemaakt.

Voor de tempels rond Siem Reap: de toegangsprijs is onlangs verhoogd. Neem een meerdaagse pas en bezoek ook de verder weg gelegen tempels. Niet alleen het standaard rondje. Sommige tempels zijn erg populair voor sunset en sunrise. Jullie hebben denk ik mazzel dat de week van het Chinese Nieuwjaar niet in jullie periode valt, maar toch zal het aantal Chinezen je wat kunnen afschrikken. De Vietnamese vissersdorpen aan het Tonle Sap, zoals Kampong Phluk zijn zeer fotogeniek, laat je niet afzetten. Ze vragen vaak te hoge entree, terwijl je alleen voor de boot hoeft te betalen, vaste prijs was dacht ik $16. Op andere plekken rond het meer zijn de dorpen minder toeristisch, maar soms ook minder makkelijk te bereiken.

Battambang heeft een zeer fraai landschap, je kunt mooie tochten naar het noorden of zuiden maken langs de rivier. Ik heb dat een paar keer per fiets gedaan.

Kampot is de afgelopen maanden regelmatig in het nieuws door incidenten, een aantal jonge westerse drugsdoden, scammers en deze week nog een jonge Australische onder duistere omstandigheden in de rivier gevonden. Een tocht naar Bokor Hill, peperplantages, zoutvelden en Kep blijft leuk om te doen. Sihanoukville heeft een nog veel slechtere reputatie. Kampot was altijd zo rustig, maar lijkt dus snel achteruit te gaan. De party-eilanden zijn ook zeer fotogeniek, maar dus wel veel luidruchtig rondhangende studenten en hipsters. In Kampot hebben tuk tuks de neiging om wat te duur te zijn, ik denk omdat er minder concurrentie is.

Wanneer je meer tijd had gehad, dan had je het oosten van het land in de route kunnen opnemen.

Er wonen overigens zowel in PP als in SR professionele Nederlandse fotografen. Beiden verzorgen fototours.

Laat je niet in met scammers, zoals Philippijnse kaartspelers en figuren die om ‘donaties’ vragen. Of een westerlingen met een zielig verhaal die op die manier al lange tijd in PP overleven. Je komt er de meest vreemde figuren tegen. Iemand die je zomaar aanspreekt is per definitie te wantrouwen.

Groet,
Johan

Hoi Johan, harteljk dank voor je zeer uitgebreide en informatieve reactie!
We gaan er zeker veel dingen uit overnemen.
Een vraag die bij ons speelt is hoe de tocht van PP naar SR te maken. Met een privetaxi zodat we onderweg kunnen stoppen? Udong wordt dan vaak genoemd.
Of is een boot de snelste manier, en ook interresant genoeg vwb fotografie?

Per boot is alleen het eerste en laatste deel interessant. In Januari zou het nog wel te doen moeten zijn, qua waterniveau. Aan het einde van het droge seizoen is dat minder. Volgens mij zit je binnen, achter ramen. Er is airco, maar niet door de hele boot de zelfde temperatuur. Op het dek bij de bagage zul je je tegen de zon moeten beschermen.
De boot van SR naar BTB is interessanter, maar neemt wel veel meer tijd dan de relatief korte rit per bus (neem Capitol, die starten in het centrum van SR).

PP naar SR per taxi kan snel zijn, althans wanneer ze niet nog steeds met de weg bezig zijn. Ik heb het 1 keer per taxi afgelegd, met alleen een korte plaspauze in ruim vier uur. Flink doorjagen, inclusief de gebruikelijke kamikaze-acties.
Dat is tegenwoordig niet meer haalbaar. Minubussen halen bijvoorbeeld ongeveer 5,5 uur. Grote bussen doen er nog langer over.
Taxi kun je ook via je guesthouse/hotel boeken. Ik verwacht dat ze nu zeker meer dan $60 rekenen (in 2010 betaald, zonder te onderhandelen).

Even overleggen met de chauffeur over de stops. Misschien wil die de zelfde dag nog met passagiers terug, dan heeft hij vast haast.
Udong is aardig. Neem wat kleingeld mee voor donaties. Ook briefjes van 500 riel zijn welkom.
Skun/Skuon lig voor de hand vanwege de gefrituurde spinnen.
Kampong Thom gebruiken bussen ook vaak als (lunch)stop. Heeft ook een markt.
Vanaf KT naar Siem Reap gaat het vaak wat sneller vanwege een betere weg en minder drukte. Net voor SR stokt het dan weer.

Veel expats nemen tegenwoordig het vliegtuig, omdat er meer concurrentie is en de prijzen niet zo hoog meer zijn. Denk aan Cambodia Angkor Air en Bassaka Air.

Johan