Welke zijn de beste momenten van het jaar om de groene rijstvelden te fotograferen? Iemand een idee hoe er per maand de rijstvelden uitzien? Of is dit niet seizoensgebonden?
Rijst wordt op Bali tot 3 keer per jaar geoogst, en er zijn altijd velden in verschillende stadia. Terwijl op de ene hoek van de sawa bijna rijp is om geoogst te worden, zijn op een andere plek de zaailingen alweer bijna groot genoeg om doorgezet te worden.
De sawa’s zijn altijd groen, maar de luchten niet altijd blauw. In het droge seizoen zijn er vaak veel wolken, het licht is fel, het oogt wit op foto’s. In het regenseizoen zijn de luchten soms grijs.
Ik heb zelf de beste resultaten geboekt in het regenseizoen, net na een flinke regenbui.
Jenny heeft het perfect beantwoord maar ik zou er nog aan toe willen voegen dat de locatie heel erg belangrijk is voor de mooiste foto’s. Tip, omgeving Ubud. :vak01:
ik zou eerder naar het westen gaan, de omgeving van Jatelui.
Ja, maar ik en heel veel anderen dus niet!
Zie als voorbeeld bv. de mooiste reclame foto’s en commercials allemaal in de omgeving van Ubud. Maar oké, smaken verschillen. :dag:
Klopt, de meeste commerciële foto’s zijn inderdaad van het toeristische Ubud. Mensen klagen liever dat Bali zo druk is, dan dat ze van de begane paden af gaan.
Ja,dat ben ik weer wel met je eens.:dag:
Dutchman, Ik ben het met jou eens. Wij vinden de rijstvelden in Tegallalang (boven Ubud) het mooist, maar die van Jatiluwi en bij de Gunung Kawi mogen we ook zijn.
En wat dacht je van de sawas bij Amlapura , en noordelijker richting Singaraja.
Sommige stroken zijn nog niet eens 1 meter breed maar liggen wel op een hoogte van 15-1600m.vooral bij de Gunung Batur is dat spectaculair.
Ik heb zelf prachtige foto’s gemaakt in Sidemen, ten noordoosten van Ubud. Weinig toeristen en de mooiste rijstvelden.
Ik heb je website even bekeken, erg mooi en duidelijk. Prachtige foto’s mijn complimenten. :zon02:
Hallo Gilors,
Zoals je ziet geeft bijna iedere commentaar een ander deel van Bali aan!
Wat onze ervaring is, huur een scooter (+/- 4 euro huur per dag) en maak een rondreis door Bali.
Zorg dat je je internationale motorrijbewijs bij je hebt en controleer of je huidige reisverzekering rijden in het buitenland dekt. Indien je geen motorrijbewijs hebt kan je in Denpasar een lokale motorrijbewijs halen, vanaf 25 euro!
voor referenties:
http://www.homebalihome.com/nl/guestbook
of enkele fotoalbums van gasten op :
In ieder geval, heel veel fotoshoot plezier op Bali!
Warme groet,
Marcello :chin: