Fotografie reis naar Kalimantan

Een hele goede dag allemaal ik ben Tobias Davidson.

Volgend jaar April (2014) wil ik een maandje naar Kalimantan gaan. En nu ben ik op zoek gegaan naar informatie over tours.
Deze zijn veelste duur naar mijn mening en naar plekken die “leuk” zijn voor touristen.

Wat ik graag wil zien is:

• dieren, natuur en flora.
  • verschillende landschappen; rivieren, kloven, strand/zee, regenwoud, bergen, meren (zo divers als je het maar kan bedenken)

Wat ik niet graag zie:

• industrie
  • grootschalige tourisme
  • drukke steden (met uitzondering van vliegvelden)

Op deze reis wil ik graag een fotoverslag maken van de ongerepte natuurlijke plekken in Kalimantan. Zoals iedereen waarschijnlijk weet worden de regenwouden omgekapt in een sneltreinvaart. En daarom zou ik mijn steentje bij willen dragen door wat er nog is vast te leggen.

Ik ben niet vies van reizen maar omdat er maar een maand tot mijn beschikking is zal ik het denk ik moeten houden bij 1 provincie.

Heeft iemand informatie over hetgeen wat ik beschrijf, of weet je een gids die kan vertalen en goed ter been is dan hoor ik dat graag, alvast enorm bedankt.

mvg,

• Tobias Davidson

Ik ben helaas niet in Kalimantan geweest (alleen Maleisisch Borneo), en een van de belangrijkste redenen is het prijskaartje wat eraan hangt.

Op de voederplaatsen voor de orangutans na is Kalimantan niet bepaald touristisch, mede omdat de infrastructuur erg slecht is. Als je ergens wilt komen moet je een auto of bood charteren, en daar hangt een prijsje aan. Zeker wanneer je de binnenlanden in wilt…

Ik ben zeer benieuwd naar je reis, en hoop dat je je ervaringen wilt delen!

Danny en Jacqueline zijn een Indonesische-Nederlands koppel en wonen in Makassar, Sulawesi. Zij zijn mede auteur van, in mijn ogen de beste Nederlandstalige, maar helaas totaal verouderde (maar nog steeds bruikbare) reisgids over Indonesië nl. de Odyssee reisgids Indonesië.

Zij hebben al vele jaren een travelbureau Makassar, die onder anderen reizen naar Kalimantan verzorgt. (Danny komt van Kalimantan), ze zullen niet goedkoop zijn, maar daar was je zelf ook al achter gekomen. Kalimantan is nu eenmaal een van de duurdere en minder ontwikkelde (wat betreft toerisme) eilanden van Indonesië, maar wellicht kunnen ze je op weg helpen.

Ik heb ze vele jaren geleden ontmoet toen ze op studiereis waren in het oosten van Indonesië en persoonlijk vond ik het zeer sympathieke mensen.

http://taritravelindonesia.com

-Contact via pb-

Hallo Tobias,

Zelf ben ik nog niet in Kalimantan geweest, maar ik heb wel ervaring in het organiseren van reizen naar deze bestemming. De punten die jij hieronder beschrijft zul je deels wel gaan vinden en deels niet. In Kalimantan is veel industrie rond de steden, zoals Balikpapan en Banjarmasin. Je zult natuur vinden in Kalimantan, regenwouden en berggebieden. Mijn ervaring is echter wel dat het landschap eentonig is. Het land is zeer slecht te bereizen, waardoor je verblijf zich vooral concentreert rondom de steden en de door toeristen meer bezochte gebieden. Ondanks dat het land een slechte infrastructuur kent, is reizen inderdaad niet goedkoop. Mocht je er geen bezwaar tegen hebben om met een (internationaal) gezelschap te willen reizen, zou je de kosten kunnen drukken. Bijvoorbeeld door een avontuurlijke expeditie te maken. Toerisme is in Kalimantan nog totaal niet ontwikkeld, druk bezochte gebieden zul je dan ook niet vinden. Het bekendste toeristische gebied is een tocht per houseboat naar Mahakam, een verblijf in Loksado of Tanjung Puting is minder bekend, maar daarmee ook kostbaarder. Mocht je meer informatie willen, kan ik je hier bij helpen door een persoonlijk voorstel voor je te maken. Voor meer informatie kijk op mijn website www.indonesieregisseur.nl.