Omdat ik van plan ben een paar dagen in Tehran door te brengen en fotograferen een grote hobby is, vraag ik mij af of het verstandig is een fors formaat spiegelreflex mee te nemen. Misschien wordt je dan al heel snel als mogelijke journalist o.i.d. aangezien en krijg je problemen. Ik weet dat overheidsgebouwen, militaire plekken en bepaalde religieuze plaatsen niet gefotografeerd mogen worden, maar ook los daarvan, gewoon het leven op straat is misschien een risico met bepaalde apparatuur.
Iemand daarmee ervaring opgedaan of gehoord van anderen?
Klopt het dat je fotoapparatuur kunt laten registreren bij binnenkomst van het land en zo ja, helpt dat?
Ik zou het niet doen. Je lijkt dan op een journalist en het kan veel problemen geven als je op een toeristenvisum het land in bent gekomen. Een groot gedeelte van de bevolking lijdt onder de economische crisis die het gevolg is van de boycot van het westen. Neem liever een bescheiden camera mee en vraag altijd eerst of het okay is dat je een foto neemt.
Dank voor je reactie Nunu. Je bevestigt wat ik al vermoedde. Als iemand andere geluiden kent, hoor ik die echter (ook) graag.
Ik vraag in bijna alle landen of het okay is om te fotograferen en soms zeg ik zelfs dat ik niet fotografeer en houd ik de camera bewust naar beneden gericht om te laten zien dat ik niet fotografeer.
Ben je al geweest en heb je ongestoord kunnen fotograferen?
Ik heb het wel zo ervaren (in juli) en heb achteraf een beetje spijt dat ik geen dslr heb meegenomen. Ik heb de spaarzame andere reizigers regelmatig met zulke camera’s gezien. Ondanks dat heb ik met mijn Travelzoom en iPhone prachtige foto’s genomen, maar de volgende keer gaat 'ie zeker mee!
Afgelopen maand ben ik naar Iran afgereisd met een DSLR en een zoomlens van 300 mm. Geen enkele problemen meegemaakt, niet bij de voormalige ambassade van de VS en ook niet bij het flatgebouw met de Amerikaanse ‘doodshoofd en bommen-vlag’. Ik ben zelfs even op een muurtje geklommen om een foto vanuit een ander perspectief te maken.
Hoogtepunt (als foto enthousiast) was de jaarlijkse Qud demonstratie in Theran met honderdduizenden betogers. Ik en een medereiziger hebben de optocht meegelopen en talloze foto’s gemaakt. Ik denk alleen niet dat ik bepaalde foto’s ga posten op het Internet, want de stemming was behoorlijk anti-westers met vlagverbrandingen en heel heftige propaganda.
Maar het kan goed zijn dat we enigszins geluk hebben gehad…