Formaliteiten wonen in R.

Goedemorgen,

Ben NL-er en overweeg emigratie naar R. Wil gaan wonen regio Mamaia waar veel te huur wordt aangeboden, ook voor long term, in vakantiecentra aan het meer van Siutghiol.

Ik bezoek de website rentbook.ro/en en zie veel aanbod aan appartementen, ook voor lang verblijf.

Vraagjes:

Is een long term rent daar voldoende om je in een gemeente te laten inschrijven? Want dat is nodig om te emigreren en voor de belastingheffing.

Daarna moet ik me via het Zorginstituut Nederland (heet nu CAK) laten registreren bij een zorgverzekeraar aldaar, de premie loopt via mijn AOW. Iemand daar ervaring mee?

Uiteraard zal ik Roemeens gaan leren. Maar spreekt men daar ‘buiten de deur’ en betreft dat Engels en/of Duits? En hoe zit dat bij ambtenaren van gemeenten en in ziekenhuizen?

Dank voor jullie hulp.

Hallo Erik,

Ben je al wat verder in je zoektocht? Zelf ben ik zeer geïnteresseerd in Roemenië en heb een vriendin die inmiddels al weer wat jaartjes in Hongarije woont. Volgens mij werkt het in de meeste EU landen hetzelfde en gaat het niet om een complete emigratie maar ga je gewoon in RO wonen met behoud van Nederlandschap en bijbehorende AOW.

Mocht je al wat meer info hebben verzameld, kom ik graag in contact.

Mvgr,
Ray

hoi ,ik woon zelf in de buurt van mamaia,ja die langetermijn huur is voldoende om je te registreren,met de zorgverzekeraar heb ik geen ervaring ,de meeste mensen spreken wel engels maar in de gemeentes en het ziekenhuis word dat vaker wat moeilijker ,hou er rekening mee dat als je naar ziekenhuis moet je zeker spaga gaat betalen dat is een beetje geld onder de tafel geven anders ontvang je geen goede of geen service.

Long-term is voldoende om je in te laten schrijven. Ze vragen een huurcontract (of je moet laten zien dat je 'n huis hebt gekocht).

Ik heb een eigen zaak, betaal mezelf salaris uit en ben zodoende verzekerd. Daarnaast ook privaat verzekerd. Dat raad ik je wel aan. Publieke health care is in Roemenië niet altijd even goed.

Taalvaardigheid van mensen in Constanta is wel redelijk in vergelijken met de wat meer rurale gebieden. Je moet er wel rekening mee houden dat veel mensen bij de overheid, banken, telefoonmaatschappij, etc geen Engels spreken. Ik zou wel z.s.m. Roemeens leren en zorgen dat je je verstaanbaar kunt maken.