Over een week vertrekken we naar Bali, om na een paar dagen door te vliegen naar Flores.
We hebben daar een auto met gids gehuurd voor een kleine week.
Ik vind het altijd moeilijk om in te schatten wat je na afloop als fooi kunt geven. Alles is vooraf al betaald, maar het is voor de lokale gids toch wel fijn iets extra te krijgen.
Iemand een idee hierover?
Wat denk je zelf? De gids maar zeker ook de chauffeur krijgen van de tour operator meestal niet de hoofdprijs. Hun inkomen is vaak meer bepaald door de fooi, dan door hetgeen zij krijgen van de tour operator. Indien je tevreden bent over hun inzet is een redelijke fooi het minste wat je doen kunt. Altijd aan het eind van de trip
en nooit per dag.
Je begrijpt me denk ik niet goed, het staat buiten kijf dat de gids een fooi krijgt, of we nu tevreden zijn of niet. We weten dat ze vaak niet veel verdienen.
De vraag is meer hoeveel je geeft, zijn daar richtlijnen voor?
Hallo Anho,
Een richtlijn voor de fooi voor de chauffeur en eventuele bijrijder samen is € 1 per reiziger per dag. Voor de gids is een richtlijn voor de fooi € 1 per reiziger per dag. Natuurlijk mag/kun je ook meer geven als je vindt dat hij/zijn zijn/haar werk goed doet.
Indicatie voor de chauffeur 1-2 euro per dag en voor de gids 2-3 euro per dag afhankelijk van het aantal dagen dat je er gebruik van maakt
Indien je alleen een chauffeur heb en geen gids, € 5 per dag. MITS je tevreden bent.