Ik ga samen met mijn dochter van 14 in de zomervakantie van 2012 naar Flores in Indonesie. O.a willen wij overnachten in Moni om naar de kelimutu lakes te gaan. Zover ik dit nu kan ontdekken zjn daar niet heel veel overnachtings mogelijkheden. Er is de Eco lodge maar vrij prijzig en nu wilde ik boeken in hotel Arwanty. In eerste instantie 300,000 roepies, maar in hoogseizoen 550,000 roepies. Ik vind dit vrij prijzig voor Indonesie, vrij sobere overnachting. Mijn vraag kunnen wij gokken om niets te boeken.Wie heeft recente ervaring. Wieheeft tips voor overnachtingen.
Wij hebben in Juli 2010 in Hidaya Bungalow overnacht voor ongeveer 250.000 gereserveerd door Golo Hilltop in Labuan Bajo. Eenvoudig maar prima.
Anderen die we ontmoeten en die niets gereserveerd hadden konden alleen een steenkoud hutje krijgen waar de wind doorheen woei, want alles zat vol.
Labuan Bajo is niet te vergelijken met de rest van Flores. In Labuan Bajo zijn veel meer toeristen, met name mensen die komen om de varanen te zien. Ook zijn er aardig wat duikers. In Labuan Bajo zitten dingen soms vol, elders is die kan miniem.
Enneh, buiten Labuan Bajo heb ik alleen maar winderige hutjes gezien.
We waren 2 nachten in Riung, overnachting in Pondok svd, prima kamers met alleen vanaf 18.00 uur electriciteit, geen luxe maar geen winderige hut. Ook hier zat de tweede nacht vol omdat er een nederlandse tourgroep was van koning aap.
Hetzelfde de tweede nacht in Bajawa, hotel Bintang Wisata, prima, zelfs warm water, maar ook vol de tweede nacht.
Ook Ruteng, MBC Susteran, een klooster, kamer is een soort cel, wel warm water, geen winderig hokje, was vol met Indonesiers. Niet duur.
Flores is toch aardig populair geworden, denk ik, vooral in Juli
Bedankt voor je reactie. ja dat de toeristen Flores weten te vinden, zeker in juli en aug, is mij inmiddels duidelijk aan het worden. Ik probeer dan ook op zoveel mogelijk plekken toch maar wat te reserveren, wanneer mogelijk. Daarom zijn dit soort reacties en tip welkom.
we hebben in augustus 2009 Flores bezocht. Niets van te voren geregeld. Alle overnachtingen bij aankomst op de dag zelf.
Zelf ook Moni bezocht. Tip: kom in licht aan. We kwamen in het donker aan, geen keuze meer in hostels, in meest smerige hostel terecht gekomen van de drie weken in Indonesie.
Tip:
Neem een boortrip van Labuan Bajo naar Lombok. 4 dagen/3 nachten. 1 woord: geweldig. Via rinca/ komodo, klein eilandjes… overal snorkelen, zwemmen…
De trips worden uitgevoerd door Peramatour, zie www.peramatour.com. Je kan de tour (zoals hierboven gezegd) op heel veel plaatsen boeken, of vooraf via de website van het bedrijf zelf. De boot gaat maar een keer in de 6 dagen, dus het is handig wanneer je daar in je planning rekening mee houdt.
Ik heb hem een aantal jaar geleden gedaan, en wil hem deze zomer de andere kant op doen.