Binnenkort ga ik op vakantie naar Australië.
Om mezelf extra te verwennen, wil ik graag business (het liefst first) class vliegen.
Ik ga naar een vliegticketsite en vul daar de vertrek- en terugkomstgegevens in.
Ik kies de optie ‘business class’ en krijg de tarieven van diverse vliegmaatschappijen.
Ik zoek opnieuw en kies ditmaal voor ‘first class’.
Wederom krijg ik netjes de tarieven van diverse vliegmaatschappijen.
Maar schrikkerdeschrik… wat zie ik nu bij details staan?
Juist! Economy!!
Dit geldt voor bijna ieder tarief van iedere vliegmaatschappij.
Hoe moet ik dat zien? Betaal ik voor first class en kom ik uiteindelijk in de economy te zitten???
Ik weet wel dat sommige toestellen geen first class hebben, maar om dan meteen teruggezet te worden naar economy… Wat de f.!!!
Voor first en business class check je beter de websites van de maatschappijen zelf. Qantas bv. biedt de mogelijkheid om in first class van Amsterdam naar Australië te vliegen.
Klopt, er zijn teveel verschillen in de namen tussen de maatschappijen.
Scores in kwaliteit in onze ervaring:
Economy - 6
Business bij maatschappij die ook first heeft: 7-8
First: 9
‘Kombi business-first’ zoals veel maatschappijen, denk aan KLM, dat hebben: 8-9
Daarom opteren we liever voor zo’n kombi-versie, vaak beduidend goedkoper dan échte first class maar wel bijna 'tzelfde in kwaliteit. En in principe nooit business bij een maatschappij die ook first class heeft (zoals BA/Quantas), die is écht uitgekleed en slechte prijs/prestatieverhouding.
Je hebt uitzonderingen in 1st class, zoals de A380 first class van Emirates en Singapore airlines, maar dat bieden zelfs die maar op een beperkt aantal vluchten.