Filmtips Zuid-Korea

Voor- en napret zijn leuke onderdelen van vakanties en reizen. Mijn napret ritueel bestaat onder meer uit het kijken naar films uit bezochte landen. Dan word ik nog geregeld enthousiast als ik dingen herken, zoals taalgebruik en gebouwen. Verder biedt het een welkome ontsnapping uit de alledaagse sleur :teeth:

Voor sommigen een verrassing: in Zuid-Korea hebben ze al een tijdje verstand van films produceren. Hieronder volgen - in willekeurige volgorde - een paar van mijn favoriete films uit Zuid-Korea. Ben zeer benieuwd naar jouw filmtip(s).

  1. Salinui Chueok (Memories Of Murder)
    In een Zuid-Koreaans gehucht worden vrouwen misbruikt en vermoord. De lokale agenten krijgen hulp van een stadsagent wat leidt tot een nogal atypisch onderzoek. Deels waargebeurd verhaal in de historische setting van de 80s/90s, waarin Zuid-Korea zich met horten en stoten naar een democratie ontwikkelt.

  2. Ajeossi (The Man From Nowhere): een ex-geheim agent leidt een teruggetrokken leven als lommerd. Met zijn buurmeisje heeft hij nog redelijk contact. Als gangsters het meisje ontvoeren dan breekt uiteraard de hel los…

  3. Chugyeogja (The Chaser): Een aan lager wal geraakte ex-agent raakt als pooier ‘zijn meisjes’ kwijt. Hij gaat nogal onconventioneel op onderzoek uit…

Om happy go lucky te eindigen:

  1. Yeopgijeogin Geunyeo (My Sassy Girl): een superlompe chick en een luie goedzak ontmoeten elkaar. Dat leidt tot hilarische situaties… Let op, van deze Koreaanse film (2001) bestaat ook een slappere Hollywood remake (2008).

Inderdaad een van de grote filmlanden van de afgelopen jaren, met een hele reeks aan toppers, The Chaser en Memories of Murder behoren ook tot mijn favorieten. Een aantal andere aanraders:

Uiteraard met stip bovenaan Oldboy, een adaptatie van een (Japanse) manga, waarvan ook Spike Lee momenteel een Hollywood-versie aan het maken is. Over een man die 15 jaar lang opgesloten heeft gezeten zonder te weten waarom en door wie, en dan vijf dagen de tijd krijgt om dat te achterhalen. Bikkelhard maar visueel prachtig. De film is het middelste deel van Park Chan-Wook’s wraak-trilogie, welke begint met Sympathy for Mr. Vengeance en eindigd met Sympathy for Lady Vengeance, de films hebben elk een afzonderlijk verhaal maar zijn thematisch (de deconstructie van wraak) met elkaar verbonden. Een andere sterke film van Park is JSA: Joint Security Area, en voor wie geen bezwaar heeft tegen een wat vagere film is ook I’m a Cyborg, but that’s OK zeker een aanrader.

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“YLn1y9v6yno” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Een van de meest veelzijdige Koreaanse regisseurs van dit moment is Kim Ji-Woon. Zijn doorbraak was met de psychologische thriller (maar helaas veelal onterecht als horror bestempeld en op een hoop gegooid met de Japanse horrors uit dezelfde periode) A Tale of Two Sisters. Hierna volgde de stijlvolle maar keiharde neo-noir A Bittersweet Life, maar ook de doldwaze “Noodle-western” The Good, the Bad, the Weird.

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“8Zew2yWGDC8” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Daarnaast is er dan uiteraard nog filmhuis-lieveling Kim Ki-Duk, zeer productief en niet altijd met geheel overtuigend resultaat. Onbetwiste toppers zijn Bin-Jip, een verhaal over een onmogelijke liefde op een manier zoals je dat nog nooit gezien hebt, en Spring, Summer, Fall, Winter…and Spring, over het leven van een monnik in een tempeltje drijvend op een meer, zoals de titel al doet vermoeden verdeeld over 4 seizoenen. Andere aanraders van KKD zijn Samaria, Bad Guy en voor de minder tere zieltjes wellicht ook The Isle (vishaakjes…).

https://www.youtube.com/watch?v=Fr-8A23KQgI

En verder? Friend, Public Enemy en A Dirty Carnival zijn sterke misdaadfilms met veelal een gezonde dosis humor, City of Violence bevat het betere knokwerk, The Host is een geweldige monsterfilm, Oasis draait om de onmogelijke liefde tussen een asociale schooier en een geestelijk gehandicapt meisje, Attack the Gas Station! is een lekker absurde film over een stel gasten die een tankstation, en tot slot is The Thieves een vermakelijke heistfilm die qua sfeer doet denken aan Ocean’s 11.

1 like

Goede suggesties, te meer ik er een paar nog niet heb gezien. Het verrast me niet dat je Oldboy noemt. Heeft uitstekende reviews van filmliefhebbers, hoewel het me twee keer niet lukte om erin te komen. Anyway, ik blijf proberen.

The Chaser is ook een favoriet? Dan vul ik de tiplijst graag aan met Hwanghae (The Yellow Sea) uit 2010, een buitengewoon intrigerende thriller over een taxichauffeur die diep in de schulden zit. In de film hangt continu een heel mysterieus sfeertje, fraai gedaan van Hong-jin Na, dezelfde regisseur als van The Chaser**.**
**
Kuan Meun Ho (Hello Stranger)** hoort er stiekem bij, ondanks dat deze van Thaise makelij is. Het is een romantische comedy roadtrip die zich grotendeels afspeelt in Zuid-Korea. Tijdens Songkran (Thais nieuwjaar) reist een Thaise gozer (net uit met vriendin) naar Zuid-Korea met een georganiseerde groepsreis. Op hetzelfde moment reist een Thaise chick (control-freak als vriend) alleen als backpacker naar Zuid-Korea. Uiteraard ontmoeten ze elkaar toevallig. Volgens mij is dit de enige van de reeds genoemde films waarin reizen centraal staat.

Het is meer iets voor een latere update, maar kan het niet laten hem alvast te noemen: de film noir Sinsegye (New World) uit 2013 staat hoog op m’n lijst.

https://www.youtube.com/watch?v=_-xvqCWVCWc

Leuk topic. Vooral leuk om die trailers te bekijken, ben helemaal niet bekend met dit soort films. Brengt me wel op het idee om er eens eentje te bekijken. Welke film zou voor mij als “Zuid-Korea film leek” een aanrader zijn?

Memories of Murder? Is een (deels) waargebeurde actiethriller, beetje in de lijn van Seven. Let op de frustraties (lees: gebrek aan moderne middelen) die politieagenten in de 80s hadden, sowieso de opvattingen hoe je te werk moet gaan. Af en toe is het net een komedie, maar het is de vraag of het toen in de tijd niet echt zo ging… Overigens is het interessant om op te letten hoe de hoofdpersonen in de film zich ontwikkelen. Koreaanse films zijn over het algemeen heel anders dan Hollywood blockbusters. Maar goed, laat je eens verrassen.

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“NtOutxGJK5o” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Anders The Man From Nowhere, voor het betere gooi- en smijtwerk en verstand op nul, beetje te vergelijken met de films Léon en Taken:

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“4XUrsD2pc9M” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

The Yellow Sea ben ik op dit moment aan het :ninja: downloaden :ninja:, ben benieuwd!

Heb hier trouwens ook nog wel het een en ander ongezien in de kast staan, o.a. I Saw The Devil van Kim Ji-Woon en Time van Kim Ki-Duk, misschien moet ik daar toch ook eens tijd voor vrijmaken. Ik heb momenteel alleen even een lichtelijke anime-verslaving

Tot nu toe heb ik eigenlijk maar weinig slechte Koreaanse films gezien, My Sassy Girl vond ik wel grappig maar veel te lang, Brotherhood of War en Shiri doen meer denken aan het gebruikelijke Hollywood-bombast, en Save the Green Planet was echt helemaal nauwelijks door te komen. En Musa the Warrior heb ik wel gezien, maar daar is me totaal niks van bijgebleven.

Ik heb overigens ook een stuk of wat Noord-Koreaanse films in de kast staan, maar dat is toch hele andere kost…

Die anime-verslaving valt toch best mee :teeth: Maar je hebt tenminste een lijst om eventueel op terug te vallen. Ik doe alles uit m’n hoofd en ben al héél lang geleden de cruciale grens gepasseerd dat het niet meer bij te houden is… Sinds mijn grote inhaalslag van Aziatische films haal ik geregeld Chinese, Japanse, Taiwanese en Zuid-Koreaanse door elkaar. Ter illustratie, ik dacht dat je met I’m a Cyborg, but that’s OK aanvankelijk de eveneens licht vage (door een Zuid-Koreaan geregisseerde Japanse) film **Cyborg She **bedoelde. Deze laatste is ook wel een aardige film, alleen niet zo origineel dat de Cyborg She van een bepaald type Cyberdyne is…

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“iAkzga9mA6k” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Heb verder ook amper slechte Koreaanse films gezien, soms zijn ze inderdaad aan de lange kant. Laatst nog A Company Man over een hitman die doet alsof hij een kantoorpik is.

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“DMAZYdtiorM” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Had er meer van verwacht maar is zeker hoger dan een zesje. En wat betreft die stuk of wat Noord-Koreaanse fims: wat zijn dat voor type films?

Tot nu toe heb ik pas een van die Noord-Koreaanse films gekeken, Wolmido, een oorlogsfilm uit 1982. Hier meer daarover, plus de hele film op Youtube.

De ‘markt’ bestaande uit :ninja: illegale :ninja: films is door de Zuid-Koreaanse overheid geschat op jaarlijks 3,75 triljoen WON (3,3 miljard USD)… Meer hier

Het jaarlijkse CinemAsia Film Festival is afgetrapt met de Zuid-Koreaanse blockbuster Snowpiercer van regisseur Bong-Joon Ho:

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“k4Tlou6tFVI” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Naast films uit Zuid-Korea zijn er ook films te zien uit China, Filipijnen, Hongkong, India, Indonesië, Japan, Nederland, Taiwan en VS. Hier een overzicht van de films per land.

Geen Noord-Koreaanse films? Tssss :biggrin:

Maar ben wel heel benieuwd naar Snowpiercer, tot nu toe eigenlijk alleen maar positieve tot zeer positieve reacties gehoord. Sowieso is het wel een interessante productie, met voornamelijk Hollywoodsterren (maar uiteraard ook Koreaanse steracteur Song Kang-ho) in een verder toch geheel Koreaanse productie (en vooruit, gefilmd in Tsjechië). Aziatische regisseurs die hun geluk in Hollywood beproeven weten het toch vaak niet waar te maken, Bong-Joon Ho draait gewoon de rollen om. Grootste verschil: hetb budget voor de film was blijkbaar “slechts” $39 miljoen, in Hollywood hebben ze voor een dergelijke spektakelfilm al snel een veelvoud nodig…

Op https://www.youtube.com/user/KoreanFilm/featured staat een Zuid-Koreaans filmarchief van de jaren '30-'90. Films zijn gratis te zien en vaak voorzien van ondertiteling.