Heb de documentaire helaas nog niet gezien, maar weet wel over welke gruwelpraktijken het gaat. Hoe eerder daar een eind aan komt, hoe beter. Of de Japanse bevolking er niks van weet? Dat waag ik te betwijfelen, de vertoning van de film binnen Japan riep toch erg veel weerstand op, lijkt me meer een kwestie van niet willen weten.
Wel vraag ik me af waarom zoveel mensen proberen dierenleed aan de andere kant van de wereld op te lossen. Niet om dat leed goed te praten, maar zijn er dichter bij huis geen misstanden meer? Ik denk bijvoorbeeld aan de manier waarop ganzen vetgemest worden, of de manier waarop onze eigen visserij de zeebodem en al het leven daar vernielt. “Wij” zijn echt niet zoveel beter dan wie dan ook. Lijkt me toch effectiever om daar eerst eens de aandacht op te richten.
Overigens voor de duidelijkheid, mijn reactie was niet als kritiek bedoeld, ik zie deze walgelijke praktijken ook liever gisteren dan vandaag eindigen. Maar ik heb niet de illusie dat ze zich daar zover weg druk zullen maken over wat wij hier vinden.
Overigens moet ik er dan wel heel eerlijk bij zeggen dat ik een kans dolfijnenvlees te proeven niet bij voorbaat zal afslaan. En walvisvlees evenmin. De nieuwsgierigheid wint het dan toch van de afschuw. Hypocriet, ik weet het…
De manier van afslachten is uiteraard verschrikkelijk, maar er wordt in Japan geen onderscheid gemaakt tussen varkens, koeien en dolfijnen/ walvissen. Het zijn allemaal dieren, dus kun je ze eten. Het is niet zo dat dolfijn als haai wordt geserveerd, maar wel als walvis. Walvis en dolfijn wordt pas sinds WOII in Japan gegeten, vanwege voedseltekorten. Zelf heb ik rauwe walvis, wat meestal dolfijn is geproefd. Ik vond het geen smaak om ten koste van alles te moeten behouden, maar vind niet dat je een land kunt verbieden om iets te eten omdat je het zielig vind. Het eten van haaievinnen(ook geen bijzondere smaak) is veel erger, omdat hierdoor soorten dreigen uit te sterven en natuurlijke balans verstoord wordt.
Door de dolfijnen te vangen kunnen ze ook met uitsterven bedreigd geraken.
Aan allen die reeds het vlees van walvis, dolfijn en haai gegeten hebben- is er dan niks anders om te eten.
Ben geen vegetarier maar ik eet enkel kip en soms bij uitzondering kalfsvlees
Wil toch niet zeggen omdat iets beschikbaar is dat je het ook moet eten: wild, fois gras ed
@iedereen
wie van jullie heeft het geluk al gehad om te kunnen zwemmen met echte wilde dolfijnen, dan weet je dat ze zo intelligent zijn
zo mooi om ze te kunnen bewonderen in hun wilde habitat
Tsja, waarom wel koeien, kippen of varkens (schijnen ook zeer intelligent te zijn), maar geen dolfijnen? Zover ik weet zijn ze bij lange na niet met uitsterven bedreigd, dus dat is geen argument. Ik vraag me dan alleen af of een dermate gruwelijke slachtpartij de enige manier is om ze te vangen/doden, dat moet toch ook op een humanere manier kunnen lijkt me.
Overigens, dolfijnen mogen dan intelligenter zijn dan mensen, ze halen het uiteraard bij lange na niet bij witte muizen:
It’s an important and popular fact that things are not always what they seem. For instance, on the planet Earth, man had always assumed that he was the most intelligent species occupying the planet, instead of the third most intelligent. The second most intelligent creatures were, of course, Dolphins, who, curiously enough, had long known of the impending destruction of Earth. You see, on the planet Earth, man had always assumed that he was more intelligent than dolphins because he had achieved so much - the wheel, New York, wars and so on - whilst all the dolphins had ever done was muck about in the water having a good time. But conversely, the dolphins had always believed that they were far more intelligent than man - for precisely the same reasons. They’d made many attempts to alert mankind to the danger, but their communications were misinterpreted as amusing attempts to punch footballs or whistle for tidbits.
The last ever dolphin message, in fact, was misinterpreted as a surprisingly sophisticated attempt to do a double backwards somersault through a hoop while whistling The Star-Spangled Banner, but in fact the message was this: “So long, and thanks for all the fish.”
Mice are the physical protrusions into our dimension of a race of hyperintelligent pan-dimensional beings who commissioned the construction of the Earth in order to find the Question to the Ultimate Answer of Life, the Universe, and Everything. As such, they are the most intelligent life forms on that planet.
Varkens, kippen en koeien worden gefokt voor voedsel, dolfijnen niet. Dolfijnen kunnen wel degelijk met uitsterven bedreigd worden als men op deze manier doorgaat dus die vergelijking vind ik niet reëel.
Dolfijnen en walvissen zou ik echt niet bewust eten.
En een muis mag wel vele malen intelligenter zijn dan een dolfijn…eerlijk gezegd boeit me dat niet, een dolfijn is een mooi, intelligent, zacht dier dat telt bij mij meer dan een muis!
Ik heb een keer gezwommen met dolfijnen en dat is …ja echt super! En ik heb een paar keer walvissen in de oceaan gezien en dat is echt geweldig!
Maar dan kan je veel soorten vis ook niet kunnen eten, maar ook alleen kweekvis. Ik ken overigens ook mensen die geen vlees maar wel vis eten, juist omdat die vrij rond hebben kunnen zwemmen en dus een goed leven hebben gehad. De dolfijnen die op tafel belanden hebben een gruwelijk einde, dieren uit de bio-industrie hebben van begin tot eind een vreselijk leven.
Uiteraard zal er wel degelijk gelet moeten worden op overbevissing, maar in dat opzicht zijn diverse vissoorten er een heel stuk ernstiger aan toe, denk aan tonijn. En in tegenstelling tot dolfijn is dat in Japan wel dagelijkse kost.
Voor de duidelijkheid: ik ben absoluut tegen de wijze waarop dolfijnen nu gevangen en afgeslacht worden. Maar tegen de vangst van dolfijnen voor consumptie an sich ben ik niet.
Puur uit nieuwsgierigheid zou ik het wel een keer willen proeven. Maar al zou ik het nog zo lekker vinden, de omstandigheden eromheen zouden me er toch van weerhouden het vaker te eten.
Een muis is ook heel zacht hoor :biggrin:
Nah, dat stukje was niet helemaal (of beter: helemaal niet) serieus bedoeld. Nooit de Hitchhiker’s Guide to the Galaxy gelezen, een trilogie in 5 delen? Of anders de film gezien? Aanrader!
Wat betreft zwemmen met dolfijnen, water is voor vissen (of daarop gelijkende zoogdieren) en om bier van te brouwen ;). Maar ik heb er massa’s gezien tijdens een whalewatch, dat heeft zeker indruk gemaakt. En ach, als ik ergens in de gelegenheid kom zal ik best nog wel eens met dolfijnen willen zwemmen. Maar of dat mijn mening zal veranderen? Ik vind paarden ook prachtige dieren, maar desondanks lus ik op z’n tijd best een stukje paardenvlees. De specialiteit van Matsumoto: basashi, rauw paardenvlees. Heerlijk…
Ik heb niet met dolfijnen gezwommen, maar wel een keer met een boot een dolphin watch gedaan en dat in Japan. Ik bewonder en respecteer dolfijnen en alle natuur. Het is nu gewoon eenmaal zo dat over het algemeen in Azie er nauwelijks onderscheid wordt gemaakt tussen diersoorten. En om op neokoloniale wijze een andere cultuur iets op te leggen gaat mij te ver. Bijna alles wat je uit de zee haalt is giftig, en de mate waarin dolfijn wordt gegeten zal nauwelijks invloed hebben.
Mezelf even definitief persona non grata maken: ik heb vandaag een blikje walvisvlees gekocht…
Ben vanmorgen op de Karato vismarkt van Shimonoseki geweest, daar wel wat walvis gezien (of in ieder geval spul waarvan ik het vermoeden had dat het walvis was), maar op de een of andere manier vonden ze het duidelijk niet prettig dat ik als westerling daar stond rond te neuzen. Op de rest van de vismarkt waren ze juist heel erg vriendelijk (veel westerlingen komen er volgens mij ook niet, de hele dag heb ik er, tot aan m’n terugkeer zojuist in Hiroshima geen enkele gezien), maar ze hebben vast al wel eens gemerkt dat de walvisvangst bij “ons” nogal gevoelig ligt. Ik heb eigenlijk ook geen idee wat de douane ervan zou vinden mochten ze m’n bagage doorzoeken.
Maar aan de overkant van het water in Mojiko deden ze niet moeilijk, en ik kon het toch echt niet laten…