Filipijnen juli 2012

Deze zomer ben ik voor het eerst in de Filipijnen. Een fantastisch land, met een lieve bevolking! Hoewel ik door een tyfoon een deel van mijn reisplannen heb moeten omgooien, vermaak ik me prima.

Bij deze mijn reisverslag van de Filipijnen. Helemaal live, dus nog niet helemaal af…

http://www.ikreis.net//images/filipijnen8.jpg

Tis momenteel weer helemaal mis mis met het weer. Afgelopen nacht in een klein plaatsje in de bergen 30 kilometer zuidelijk van Manila geslapen, en daar kwam dus een afzwaaier van tyfoon Gener over heen. Ik had angst dat op een gegeven moment het hele dak eraf zou gaan. Dak van de buren vloog er wel af en die kwamen om 1 uur vannacht bij ons schuilen. Al sinds gisteravond 11 uur geen elektrisch meer , dat is nu net 4 uur smiddags weer hersteld.

Toch valt de schade wel mee ,hier en daar zie je een omgewaaide boom liggen.
Maar blijf het een leuk land vinden, ondanks een tyfoon zo nu en dan

Heel leuk reisverslag heb je trouwens gemaakt Jenny en ook de fotoos vind ik mooi.

Ondanks dat ik al ontelbare keren hier in Filippijnen ben gegaan zijn de rijstterrassen er nooit van gekomen.

Ik ben gebonden aan de zomervakantie in Nederland, dus het tyfoonseizoen. Ondanks dat het weer tot nu toe vaak verre van ideaal was, ben ik zeker van plan nogmaals terug te keren naar de Filipijnen. Toch hoop ik op beter weer!

Ik ben nu in Moalboal, de laatste bestemming voordat ik donderdag van Cebu naar Singapore vlieg.

Luzon is zeker een aanrader! De rijstterassen van Banaue zijn adembenemend, maar de omgeving van Sagada is ook heel mooi (en het is een gezelliger stadje).

Negros/Dauin is prachtig om te duiken. Ik heb daar ook de Sinalog van Tanjay bezocht.

Er komen zeker nog meer foto’s bij mijn reisverslag, maar daarvoor heb ik sneller internet en een betere computer nodig :wink:

Das lang geleden dat ik in Moalboal was, moet zo 1996 geweest zijn. Het hele duikgebeuren daar stond toen nog maar in de kinderschoenen zeg maar.

Ik zat net je reisverslag te lezen en het viel me op dat er voor heb gekozen om 2 keer in de rosse buurt te overnachten. In de omggeving van strawberry hostel was het je misschien niet opgevallen maar dit is de homo rossebuurt van Manila, met vele gaystripclubs en gaybars en discotheken. en saunaas.

In Malate was het je wel opgevallen. Kan je ook bijna niet ontgaan als het zo openlijk op straat plaatsvind.

Beste Jenny,

We houden je reisverslag met veel plezier bij, leuk dat je het zo naar je zin hebt!

Groet!

Hallo Jenny,

Ik ga over een paar dagen ook die kant op. Maar ik heb eigenlijk nog niet besloten waar ik heen ga.
Ik zit wel te denken aan Dumaguete, Dauin, Apo Island en dan ook oversteek naar Bohol te maken. Richting Cebu en uiteindelijk terug naar Manila.

Maar ik ben geen duiker, maar hou wel van snorkelen. Is op deze route nog wat leuks te snorkelen dat je weet?
Hoe lang heb jij je vermaakt op dit deel van je route?

Groetjes, Robert

Hoi Robert,

Door de tyfoon ben ik niet naar Bohol geweest. Ik ben ongeveer een week in Dauin en Dumaguete geweest, de data staan bij mijn reisverslag. Een niet-duikende vriend van me heeft zich een dag of 4 in Dauin vermaakt, dat was inclusief een dagtrip naar Apo. Snorkelen bij Dauin is leuk (Mainit), snorkelen bij Apo ook.

Je zou ook overwegen om te leren duiken, mits je gezondheid het natuurlijk toelaat.

Groet,

Hoi Jenny,

Dank je voor je bericht. Het niet verder kunnen door een typhoon herken ik van afgelopen december. Toen waren we op Palawan en konden we niet van El Nido met de boot door naar Coron. Toen werd het plan B, het wachten op een grotere boot. maar ook dat duurde nog een paar dagen. Maar goed de mooie omgeving van El Nido en Coron vergoedde echt alles. Het was echt geen straf om in die omgeving op de boot te wachten.

Duiken ga ik zeker eens aan beginnen. Maar we zijn er nu zo’n 2,5 week. Dat is een beetje tekort om tussendoor nog een langere aaneengesloten periode te hebben om eens echt goed te leren duiken.

Dus ik moet na deze trip gauw weer eens ee nlangere trip maken.

Als je in Nederland theorie en zwembadlessen volgt, hoef je in de Filipijnen alleen buitenduiken te maken (de zee in). Zo’n referal kost 2 dagen.

(Er zijn duikscholen die de hele cursus in 3 dagen weten te proppen, maar als je alles daar doet zou ik er 4 dagen voor uit trekken.)