Volgende week gaan mijn man en ik naar Gambia, Bijilo.
We houden van bewegen.
Het is er te warm om te gaan hardlopen denk ik.
Ik zag dat je lange wandelingen over het strand kunt maken, ook leuk!
Fietsen in Gambia is spelen met je leven. De verharde wegen worden gebruikt door de (kamikaze) taxi chauffeurs en andere weggebruikers. Naast het asfalt veel mul zand. Ik raad het je ten zeerste af. Hardlopen op het strand kan prima hoor! Natuurlijk zul je zweten en geen toptijd neerzetten, maar dat hoeft toch ook niet? Ga 's morgens vroeg of eind van de middag. Kan prima langs het water.
Maar ook heerlijk wandelen langs het strand is een veel gezien tijdsverdrijf
Je hebt geluk , op de hoofdweg hoef je niet meer te fietsen (het kan nog) De boorden van de weg zijn opgehoogd en vlak gemaakt, een maand geleden was de berm soms 30 cm lager dan de weg.Je kan dus op de berm rijden .Wel opletten , de auto heeft er ALTIJD voorrang, als een taxi of een busje moet stoppen zal hij naast de weg parkeren en je daar weg toeteren,maar ze tonen wel meer respect voor toeristen dan voor hun landgenoten .
Ik zou dus zeggen: DOEN.
De nachttemperatuur is momenteel ook laag (Gambiaanse normen) ,een 16 a 20 graden , dus lopen kan in de ochtend of de late avond (donker)
Sorry Erwin , maar dit zijn de laatste berichten !Voor jij vertrok lag de berm er erbarmelijk bij.
Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik raad het echter af. Taxi’s gooien hun stuur zonder vooraankondiging naar rechts en stoppen in die berm. Het aantal verkeersdoden in Gambia is hoog. En dat heeft alles te maken met de erbarmelijke staat van de voertuigen daar en het gebrek aan verkeersinzicht.
Denk dat 90 % van de auto’s daar de APK hier niet zal doorstaan… Voorin de auto geldt tegenwoordig een gordelplicht en daar wordt best streng op gecontroleerd. Maar 9 van de 10 auto’s heeft zijn verlichting niet in orde, ziet eruit als een rijdende kermisatractie of heeft zelfs in het geheel geen verlichting! Als ze daar nou eens op controleren… Maar nee. Dat doen ze dus niet.
Dus ja, je kunt er best gaan fietsen hoor. Als je goed uitkijkt zal het ook vast wel goed gaan. Maar veel blanken op een fiets zul je niet tegenkomen.
Heeft deels te maken met de hitte en gebrek aan voorzieningen voor een fietser. Daarnaast is het gewoon niet erg veilig…
Fietsen in Gambia zou ik ook niemand aanraden. Zelf heb ik het wel gedaan. Van Brusubi naar Kanifing Industrial Area. Dat is een aardig eindje. Ik had geen idee waar ik aan begon! De heen weg ging prima aangezien het de laatste zaterdag van de maand was, cleaning day en dan mogen er geen auto’s rijden tot 13:00 uur. De terug weg reden er WEL auto’s en dat was eng! Ik probeerde zoveel mogelijk in de berm te rijden (die toen nog niet verhoogd was) maar auto’s halen je in op 5 cm afstand! Ik zal het niet gauw nog een keer doen!
Ik heb in Gambia ook twee keer gefietst in de omgeving Kotu, Bijilo, etc. Ik vond het echt heel goed te doen en leuk. Gewoon goed uitkijken en goed aan de zijkant blijven.