fietsen door china/trein

is het mogelijk om een fiets te kopen, mtb/cyclocross in China en hoe duur is dat ongeveer?
per dag zal ik zo’n 100-150 km fietsen dus een fiets van zekere kwaliteit is wel nodig.
En is het vervolgens mogelijk om je fiets mee te nemen in de trein.
Ik ben namelijk van plan om door china te fietsen. Maar om van beijing naar chengdu en daarna naar het zuiden te fietsen is wel veel voor een maand…
dus vandaar dat ik stukken met de trein wil doen om toch een groot deel van het land te kunnen zien.

alvast bedankt:chin:

Hoi! Ik ben hetzelfde van plan (wel met minder kilometrage en langere tijdsspanne) en in het geweldige Lonely Planet boek over China hebben we gevonden dat MTB’s vanaf 500 yuan te vinden zijn, dit is omgerekend zo’n 65 euro op dit moment. In hoeverre die fietsen geschikt zullen zijn voor zo’n onderneming is natuurlijk nog maar de vraag.

Ook wij vliegen op Beijing om vanuit daar te gaan rijden en zullen daar dus ook op zoek moeten naar een fietsenwinkel, wat geen probleem zou moeten zijn, máár het kan geen kwaad om eea al uit te zoeken natuurlijk: je wilt niet met een slechte fiets opgescheept zitten. Dus ik lees hier ook even mee, als je 't niet erg vindt!

Dit zou in elk geval alvast een start kunnen zijn: http://www.echinacities.com/beijing/city-life/how-to-find-a-bicycle-in-beijing_2.html

Wat een cool plan! Ik weet niet hoe duur de fietsen daar zijn, maar kan me zo voorstellen dat het een stuk goedkoper is dan Europa. Ik heb meerdere mensen met de fiets in de trein gezien. Wees voorbereid op veel aandacht, maar dat is alleen maar leuk :slight_smile:

bedankt voor de reacties,
65 euro zou al een mooie prijs zijn. met een beetje afdingen en goed zoeken moet dat dus geen probleem zijn.
MooBloo, neem je fietstassen al van te voren mee of koop je die ook daar pas?
Ikzelf blijf namelijk de eerste maand in Beijing dus daar is een “gewone” backpack tas handiger.

Aandacht krijg je als buitenlander overal in China heb ik inmiddels begrepen uit de reisblogs die ik heb gelezen :foto:

Wij zijn wel van plan om minder lang in Beijing zelf te blijven. Fietstassen kopen we hier of in Nederland (tweedehands) als het even kan en nemen we mee. Sowieso willen we een normale backpack in plaats van een kanozak meenemen voor achterop zodat we als we iets zonder de fietsen gaan doen ook alle belangrijke spullen mee kunnen nemen. Ik weet niet of het in China ook zo veilig is als bijvoorbeeld op Skye: daar zagen we beneden aan de hikepaden fietsen staan met alle tassen en spullen (kleding, toiletspullen, alles) gewoon op slot staan op goed vertrouwen en hadden de fietsers alleen zaken als electronica en papieren meegenomen. Zo’n risico nemen getuigt best van goed vertrouwen.

Site die we inmiddels gevonden hebben is van http://www.bikebeijing.com/ die ook gebruikte tourfietsen en mtb’s verkopen voor een redelijke prijs: touring vanaf ongeveer 100/150 euro.

Verder zijn we niet ultiem goed getraind qua fietsen, dus zullen er komend jaar nog wel aan moeten trekken. We spinnen wel heel veel, maar dat is natuurlijk toch net wat anders. Gelukkig kan ik volgende week een nieuwe fiets (Koga) meenemen vanuit NL omdat mijn oude hier gestolen is, dus dan kunnen we sowieso in het najaar hier in de Yorkshire Wolds nog wat trips maken als 't meezit.

Een vriendin van mij fietst op het moment van Beijing naar Melbourne. Op haar site staat veel informatie over hoe ze het aanpakt, wie weet heb je er iets aan: Intrepid Cycle.

bedankt voor de site, er staan zeker een paar nuttige dingen op

Wij waren vorig najaar in China en zagen inderdaad hele goedkope fietsne, maar merkloze, daar zou ik niet graag het binnenland mee ingaan. Wel b.v met een Giant trekkingfiets, die zagen we voor zo’n 200 a 300 euro.
Wij overwegen ook om een keer China per fiets te doen, en dan inderdaad een goed fiets kopen en aan het eind hem of verkopen, of weggeven aan een gezin wat hem goed kan gebruiken.

En al nuttige tips gehad?
Is het raadzaam de fietsplannen bij je visumaanvraag te vermelden?

In Beijing vind je in de buurt van Beixingqiao een aantal fietszaken met ook merkfietsen.

Een topic van 3 jaar oud.

Ik denk dat hoe meer standaard je visumaanvraag is, hoe makkelijker je er 1 krijgt.

Onze ervaring met 4 mnd Taiwan: Taipei vliegen, 5 fietsenwinkels af en hoppa; 2 Giants. Staan nu in de schuur bij ons. Mét 2 Merida’s speedbikes, die we ah eind vd toch ook maar gekocht hebben. (!) Op de Giants geen invoer belasting hoeven te betalen op de Merida’s wel een beetje.
Een kennis van mij (Chinees en snackbar houdster wist mij te vertellen dat er veel, heel veel fietsen te koop zijn daar. En mochten we door een fiets zakken, ach… Reizen mag geld kosten :>))
Wij gaan er voor.
Wij vliegen aan op Chengdu… en dan kijken we wel…

In Chengdu zal je veel elektrische scooters vinden, maar het is een goede stad om kennis te maken met het verkeer in China. In Chengdu hebben ze af en toe tenminste nog fietspaden, die zal je niet veel vinden in China. In China houden ze weinig/geen rekening met voetgangers en fietsers, hier geldt het recht van de sterkste.

Gisteren nog een grappenmaker die een paar centimeter van mijn benen vandaan stopte, terwijl hij in een file stond en ik op een ‘zebrapad’ aan het oversteken was…