Mijn vriendin en ik hebben 2 weken geleden besloten om voor een langere periode op reis te gaan (half jaar á een jaar). Nadat we eerst besloten hebben dat we graag Australië en Azië willen bezoeken staan we nu op het punt, hoe verder?
De bedoeling is dat we vanaf begin november naar Australië gaan, om daar vervolgens te werken en reizen.
Het laatste deel van de reis door Australie willen we geld sparen voor enkele maanden Azië (Indonesië, Vietnam, oid)
Wat is nu een handige/logische volgorde om de reis verder te regelen?
Tips, site’s of al het andere is van harte welkom!
Het beste kun je deze vragen stellen in de betreffende landenforums, dan heb je de meeste kans op goede antwoorden!
Hier wat linkjes naar de juiste forums:- Australië - Indonesië - Vietnam
Je moet eerst bedenken wat je absoluut wilt zien. Zoek in reisgidsen, op fora en ga eens naar het reisbureau voor wat boekjes.
Bekijk wat je budget is en hou rekening met de kosten die in Nederland ook gewoon doorlopen.
Bedenk wat voor eisen je aan je overnachtingen en vervoer stelt. Wil je alles samen doen of sluit je stukken aan bij georganiseerde reizen.
Plan dan globaal je reisroute en boek je eerste 2 hotelovernachtingen (is erg fijn als je na zo’n lange reis aankomt). De rest kan je ter plaatste regelen. Daar gewoon een abonnement met internet nemen. En als je een auto huurt, zorg dan in de niet stedelijke gebieden dat je tank altijd vol gaat als je een tankstation tegenkomt
Groeten Kevin
P.S. Ben in Australië en China geweest, dus als je daar meer over wilt weten, dan kun je een pm sturen.
Leuke plannen!
Ik heb een keer een jaar gereisd en gewerkt (werken in Australië en Peru), en verder reis ik nog steeds zoveel mogelijk maar dan zijn het vakanties van 4 weken, soms 9 weken…
Ik denk dat jullie een goede volgorde van de indeling van je reis kiezen. Australië in hun zomer, dan is het ook makkelijker werk te vinden. (Ik was er in hun winter en lente; in de winter was het sappelen qua werk.) maar verwacht dan nog steeds geen goudmijn, je zult het waarschijnlijk moeten stellen met slecht betaalde baantjes die de Australiërs zelf niet willen, zult misschien weken zonder werk zitten terwijl je zoekt, en niet altijd zoveel uren kunnen werken als je wilt. Maar het is een leuke manier om een land van een andere kant te leren kennen dan alleen als toerist.
En daarna lekker genieten in Azië waar alles goedkoper is; dat is een slimme volgorde. Ik zou dan eerder kiezen voor een combinatie van landen die tegen elkaar aan liggen zodat je over land een ‘rondje’ kunt maken.
Bijvoorbeeld starten en eindigen in Bangkok: Thailand, Laos, (Vietnam), Cambodja, Thailand.
Maar met AirAsia kun je ook redelijk goedkoop vliegen dus Indonesië kan ook.
Ik zou een maand per land in Azië aanraden, maar als je echt wat wilt zien in Indonesië dan heb je daar nog meer tijd nodig omdat dat giga groot is.
Wat je nu kunt doen:
inderdaad veel lezen in de bestaande topics op de landenforums.
een boekje kopen over het voorbereiden van een lange verre reis en waar je dan allemaal aan moet denken (bv je huis in NL, je verzekeringen, bankzaken, maar ook dingen voor op reis zoals inentingen, veiligheid, klimaat). Te koop in een grote boekhandel op de reisafdeling, of in een speciale reisboekhandel (bv Pied a Terre in Amsterdam, A La Carte in Amsterdam, Joho in diverse steden).
lezen op joho.nl
mijn gratis reistips lezen via onderstaande handtekening
op backpackgek.nl de tips lezen
alvast beginnen met sparen! minder naar de kroeg, maar ga met vrienden thuis drinken. Idem voor uit eten. Zoek eens via het vakje ‘Zoek’ naar spaartips in deze forums, of via Google bv ‘spaartips voor reizen’. (Die zoekfunctie is ook handig voor andere onderwerpen natuurlijk!! Bv working holiday visum)
verdere vragen die je hebt, posten in het Wereldreis forum (in de Themaforums onderaan), of in een van de landenforums (ligt eraan waar je vraag over gaat).
ook gebruik maken van de Thorn Tree forums op lonelyplanet.com, daar zitten nog veel meer reizigers op en krijg je niet alle standaard ‘Nederlandse’ aanraders.
alvast Lonely Planet of Rough Guide reisgidsen lenen bij de bibliotheek en gaan doorlezen (of zelf kopen, check wel of er niet binnenkort een recentere versie gaat uitkomen), met name de highlights, routesuggesties, klimaat, kosten, en overige algemene hoofdstukjes. En als een land je echt trekt: per provincie of gebied heeft LP ook weer een hoofdstukje dat begint met highlights dáár. Je zou ook een Lonely Planet over heel South East Asia kunnen halen, handig voor de routesuggesties door meerdere landen.
Je hoeft niet alles exact te bepalen maar het is wel handig als je ongeveer een rondje bedenkt, en weet hoe het zit met de visa per land. De details kun je al reizend invullen.
op sites van groepsreizen de routes afkijken, bv Djoser, Baobab, koning Aap, shoestring. Let op: als je die zelfstandig gaat nabootsen, heb je wel minstens anderhalf tot twee keer zoveel tijd nodig, als je ook nog een beetje lol wilt hebben en niet alleen maar in bussen wilt zitten. Die groepsreizen jakkeren vaak met een weekje per land door continenten heen. :-S
Hoop dat jullie hier wat aan hebben, veel plezier met de voorpret!
We hebben niet een groot budget, dus er zal veel gewerkt moeten worden (wat we overigens totaal niet erg vinden). We hebben waarschijnlijk iemand die in ons huis komt wonen. Deze kosten hoeven we dus niet meer te maken. Jij schrijft dat ‘de rest’ ter plaatste te regelen is? Bedoel je hiermee het zoeken van werk, huisvesting, autohuur en dergelijke? Over het vinden van een baan hoor ik namelijk verschillende verhalen zowel positief als wat negatievere. De tip van overnachtingen in een hotel is erg bruikbaar!! thanks daarvoor!
Veel van je voorgedragen tips hadden we ons zelf ook al voorgenomen. Maar het is wel goed om te lezen dat er mensen het eerder ook hebben gedaan, zoals als wij het ook voor ogen hebben. Je schrijft wel dat het soms lastig kan zijn om werk te vinden? We hebben ons al ingesteld op vele fruitpluk uren en horeca werk. Over het algemeen horen wij dat hier (bijna) altijd wel een baantje in te vinden is. Of heb jij hier andere ervaringen mee? Zodra we globaal de route weten die we af willen leggen, ga ik toch ook opzoek naar een iets leukere baan die aansluit bij mijn opleiding. Heb jij hier ook ervaring mee of tips over?
groetjes!!
Wat je ter plekke moet regelen zijn de overnachtingen en de excursies, dat scheelt een hoop centen. Hou er rekening mee dat je sommige dingen tijdig moet reserveren, bijv. bij het Great Barrier Reef.
Als je goed kunt sleutelen, kun je ook ter plekke een auto kopen.
Met werk tijdens vakantie/reizen heb ik geen ervaring. Ik kan me voorstellen dat je voor de eerste periode alvast iets probeert te regelen.
In de winter is het echt moeilijk werk vinden maar ook in de zomer ben je best wel even wat cafeetjes en restaurantjes aan het af lopen voordat eentje genoeg uren voor je heeft, en genoeg betaalt.
Pas ook op voor restaurants die je vragen om een avond gratis proef te werken. Wij zijn een paar keer genept op die manier, en na die avond proefdraaien (die prima ging) nooit meer gebeld. Ook niet om te zeggen dat we niet voldeden ofzo. Ze hebben dan gewoon even wat extra handjes nodig en prima toch als een toerist zo dom is om het gratis te doen?..
Kijk ook in hostels op de prikborden, en er zullen tegenwoordig ook wel allerlei websites zijn voor werk voor toeristen.
En kijk eens op www.wwoof.org, geen geld maar wel kost en inwoning.
Ik weet niet wat jouw vakgebied is, maar de meeste bedrijven hebben natuurlijk pas wat aan iemand die maandenlang voor ze blijft werken, net als in Nederland. Telkens opnieuw mensen inwerken voor korte termijn, zit niet elk bedrijf op te wachten.