feestdagen

hoe vieren de roemenen de feestdagen in eigen land???
kerstboom , kerkdienst , eten…
en oud en nieuw???
lijkt mij dat door het geloof er wel naar de kerk gegaan wordt…
hoe zit het met kleding met kerst… is er gepaste kleding gewenst
groetjes natascha

Sorry, Natacha, voor zo’n late antwoord, ik was niet thuis.

Als je in Roemenië bent voor Eindejaarsfeesten, het is …hoe moet ik beschrijven…een nationale Eindejaarsfeesten !
Dus, op 05 december s’avonds, alle kinderen zetten hun schoentjes aan de deur of voor de openhaard; dit is de teken dat de feesten mogen beginnen. De kleintjes kregen geld of snoep.
Er wordt gekocht: de laatste geschenken, ingrediënten voor de feesten, kortom, alles wat het nodig is.
De Kerstboom wordt gekocht tussen 21en 24 december. Hij wordt versierd zoals hier en zijn geur mengt zich met geuren van de keuken. De geschenken zitten onder de boom. Na 18 uur komt de Kerstman en dan mogen de geschenken open.
Na zo veel emoties, gaan ze allemaal aan tafel; bij sommige families bestaat de gewoonte om een tafellaken, die speciaal voor Kerstmis genaaid is, en die is gebruikt maar 1 keer per jaar.
De ouderen gaan naar de Kerk op 24.12 waar de priest een speciale mis geeft; aangezien dat de meeste Roemenen orthodox zijn, de mis zal anders gevierd worden dan bij de katholieken.
De feest is begonnen, iedereen drinkt en stilletjes aan ook zingen (dit is de teken dat vanaf dit moment, ze gaan serieus drinken met alle gevolgen vandien!!)
Op 24.12 iedereen werkt maar een halve dag, op 25.12 bijna niemand (alleen waar een continuïteit moet worden gehouden).
De feesten gaan door tot na 01.01.2012; dit is de reden dat vele fabrieken, bureaus, zijn gesloten tot na Nieuwjaar; de mensen zijn nog steeds aan het feesten en ze gaan niet werken !
De 31 december, de feestsfeer hangt in de lucht ! Iedereen is gehaast om de laatste aankopen te doen; de champagne moet koud zijn, eten is klaar; dan begint de grootste festijn die eindigt ergens op 02.01.2012, in mist; er zijn weinige nuchter Roemenen te vinden !!
Om 24 uur stipt, iedereen doet zijn fles champagne open, er wordt gekust, goede wensen gewisseld en gekust.
“Revelion”, zo is het genoemd, dit festijn van 30.12.2011 tot 02.01.2012.
En Roemenen kennen iets van vieren; je gaat niet geloven wat je ziet.
Alle TV zenders hebben speciaal programma voor deze dagen.
Om vlees genoeg te hebben en tegelijk de traditie respecteren, er wordt een dikke varken geslacht voor Kerstmis.
Wat kleding betreft, alleen de meisjes doen iets speciaal aan; de rest draagt fatsoenlijk kleding.
De feest is een klein beetje verschillend van streek tot streek, maar wat ik beschreven heb, is “feesten voor iedereen”.
Ik wil ook niet alles prijs geven, dan heb je ook geen “surprise” meer !

Natasha, als ik nog iets is dat ik voor je kan doen, niet aarzelen, vraag me alles wat je wilt weten.
Groetjes
Sopirla>>>

Goed morgen, Natasha
Ik wil je allen waarschuwen dat je gaat naar een festijn die bijna 1 maand duurt !

Steeds tot je dienst!

Groetjes
Sopirla>>>