Ik wil in mijn Bali reis (met twee kinderen van dan 4 en 7) volgend jaar een paar dagen Gili Air inplannen. Heeft iemand tips (welke bootorganisatie, waar vooraf te boeken enz).
Plan is vanaf Ubud naar Gili Air te gaan en van Gili Air naar Sanur.
Bij het zoeken naar de juiste boot zag ik ook dat er vanuit Amed naar Gili Air wordt gevaren. Ik zou de avond ervoor daarom ook naar Amed kunnen als dit een handige verbinding is. ik lees echter overal dat de grootte van de boten nog wat uitmaakt mbt reisziekte.
Standaard; De helft van de pasagiers op alle snelle boten (of ze nu vanuit Benoa, Sanur, Padang Bai of Amed vertrokken zijn) komt strontmisselijk van de zeeziekte aan op de plaats van bestemming. De overtocht vanuit Amed naar de Gili’s of v.v. duurt maar 50 minuten.Met kleine kinderen? Beter kiezen voor een zo kort mogelijke overtocht.
Vrijwel alle boten tussen Bali en de Gili’s vertrekken vanaf padangbai, maar er zijn er ook vanaf benoa (handig als je van/naar sanur wilt wellicht).
Als je last hebt van zeeziekte is het wellicht slim om zo vroeg mogelijk op de dag te reizen, over het algemeen is de zee dan wat rustiger, maar de straat tussen bali en lombok kan behoorlijk stuiteren. Zelf heb ik niet zoveel last van zeeziekte, maar als je het echt wilt voorkomen zijn er wel mogelijkheden. Een daarvan is niet een fastboat te nemen, maar de ferry - een enorm schip dat weinlig last heeft van de golven, maar wel 4 uur onderweg is, waarna je nog overland naar het noorden van lombok moet en een bootje moet nemen naar de gili’s. Andere optie is domweg om van bali naar lombok te vliegen en daar ook weer vervoer naar het noorden te regelen en op een bootje naar de gili’s te varen.
De boottocht tussen de gili’s en lombok zelf is niet zo heftig - heel wat anders dan de fastboats die vanaf bali gaan, dan zijn min of meer raketten die over de golven stuiteren als ze zee onrustig is.
Bedankt voor de reacties. Ik heb mijn reisplan een beetje omgegooid en we willen nu vanaf Tirtagangga naar Gili (dus vind ik Amed de beste optie) en van Gili naar Sanur. Ik kan me in ieder geval voorbereiden op zeeziekte (kan het uiteindelijk hopelijk alleen maar meevallen).
@mp2036 Zou je dan aanraden terug naar Amed te gaan en dan overland naar Sanur? Of wordt het dan erg omslachtig.
En hoe lang van tevoren kun je het beste boeken als je in het hoogseizoen (augustus) de oversteek wil maken?