Ezelmarkt in Rissani

Mijn partner en ik gaan van 21 oktober tot 4 november naar Marokko, heen en terug via Marrakech. O.a. via Quarzazate de kasbahroute met uitstapjes in de Hoge Atlas (we hebben een 4x4 gehuurd) en de Draa vallei. We gaan vooral voor de natuur, maar willen ook de ezelmarkt in Rissani bezoeken. Weet iemand of die inderdaad (zoals onze gids vermeldt) (alleen) op donderdag plaatsvindt (dat zou dan 28 oktober zijn) en ook hoe laat je daar het beste kunt zijn (alleen 's morgens vroeg of is die markt er de hele dag?).
En een heel ander onderwerp: heeft iemand tips i.v.m. mijn dieet? Ik ben diabeet en heb een koolhydraatarm dieet. Maak me vooral zorgen om het ontbijt in de hotels. Het liefst zou ik daarom in appartementen overnachten, maar die zijn schaars. Heb er maar een gevonden bij Marrakech, en een bij Quarzazate …

Hallo
Ik kom al jaren in Rissani, maar heb nog NOOIT een ezeltjesmarkt gezien. Rissani is een heerlijk stadje, waar van alles te doen is en van waaruit je ook een uitstapje kan maken naar de woestijn. Indien geinteresseerd, laat het me dan even weten.
Laat me even weten, wat je WEL mag eten, dan kan ik je waarschijnlijk wel verder helpen. Ik kom heel vaak in Marocco en ken het land goed. Vermeld dan ook even, of je low basic reist, ofdat je lux reist.
Prettige tijd, ik ga weer vertrekken op 6 oktober tot 31 oktober. Fred.

Bedankt voor je reactie. De ezelmarkt is een onderdeel van de veemarkt. Heb er ook over gelezen in reisverslagen.
We reizen “middle class”, wel goedkope RyanAir vlucht dus weinig bagage (naast alle fotospullen).
Wat mijn dieet betreft: groente, vlees, vis, kaas en eieren zijn geen probleem, (ongezoete) yoghurt en kwark kan ook, maar melk wordt alweer wat lastiger. Geen producten met suiker (ook vruchtensuiker, dus fruit) en granen (en dus alles waar meel in zit). Dus geen brood! Het is vergelijkbaar met het op het moment zo populaire Dr. Frank dieet.
Hier eet ik nog wel eens een koolhydraatarme boterham en Wasa crackers (“vezelrijk”), maar dat zal niet volop in de schappen van de winkels liggen lijkt me zo.

Oke, ezelmarkt een deel van de veemarkt. Heb ik ook nog iets te ontdekken, ha ha ha. Heb er echter geen hoge hoed van op, want kippen verkopen ze wel, maar 4voeters…
Groente> in restaurants weinig tot niets, wel sla en tomaat als salade.
Vlees> in restaurants hele kleine stukjes met veel aardappelen en een worteltje, de zgn. tachine 15/20 dh. Zelf kopen kost 80 dh per kilo.
Vis> volop en overal, vooral gebakken sardientjes met een vulling van…groente ertussen 5 dh per stuk.
Kaas> vergeet het maar, nagenoeg niet. Wel die driehoekjes zonder smaak.
Eieren>>overal, in iedere boutique op de toonbank. 1 Dh gekookt.
Ook bakken ze eieren in haast iedere boutique met een soort ham en ui.
Geen brood en geen suiker?? Ok.
In Ouarzazate is een winkel genaamd Dimitri. Die heeft veel Europese producten, waarschijnlijk ook Wasa *een van de weinige winkels die tevens alcohol verkopen, van bier tot whisky
Tevens wordt overal LEBEN verkocht, dat lijkt op onze karnemelk en is zonder suiker en ook zie je vaak glazen staan met een soort joghurt erin, lijkt op kwark. Vraag wel, of er suiker in zit, dat wordt thuis gemaakt. Ik praat over deze producten, die verkrijgbaar zijn in de boutiques.
Eet smakelijk…Fred

1 like

Hoi,

Er is inderdaad een ezeltjesmarkt in Rissani op donderdag, onderdeel van de veemarkt. Ik woon zelf in Marokko en mijn man komt uit de omgeving van Rissani. Ik heb het hem even gevraagd.
Ik heb ook drie ezels, ze zijn zoooo schattig! Als je in de buurt van Tafraoute komt, kom je maar even kijken!
Groetjes, Nomada