Extremadura

Hallo,

Wij, een gezin met 4 nog thuiswonende kinderen, hebben de intentie om te emigreren naar de regio Extremadura.

Het vinden van een geschikte woning is redelijk eenvoudig. De uitdaging zit hem in het vinden van werk of het opzetten van een eigen bedrijf. Uiteraard zijn wij al het e.e.a. aan het uitzoeken, doch wij vinden het fijn als wij informatie en tips van jullie kunnen krijgen. Mijn echtgenote is afgestudeerd drs. in de onderwijskunde en heeft daarnaast veel praktijkervaring opgedaan voor de klas op een basis- en middelbare school. Momenteel zit zij in het management team van een ‘groen’ school. Ik zelf heb ruim 30 jaar in de ICT gewerkt, waarvan de laatste 15 jaar als projectmanager. Wij willen een andere invulling aan ons leven geven. En wij zijn niet de enigen …

Uiteraard hebben wij plannen wat wij zouden kunnen gaan doen, zoals een B & B beginnen, een school voor kinderen van immigranten oprichten of iets geheel anders. Wij hebben al een gemeente aangeschreven met het verzoek om informatie. Echter, vele handen maken licht werk. Wat is er bekend over het toerisme en de verwachtingen voor de toekomst in deze regio? Zijn er al veel Nederlanders naar de regio geemigreerd? Hebben jullie nog tips voor ons?

Alvast bedankt voor een eventuele reactie.

Eric & Marjolein

Extremadura heet niet voor niets zo…:slight_smile: Extrema (extreem) & dura (hard). Deze naam stamt uit tijden dat dit gedeelte van het iberische schiereiland woest en ruig was en eigenlijk is er sindsdien niet veel veranderd.
De grootste toeristische trekpleister van Extremadura is El valle del Jerte. Hier komen elk jaar duizenden toeristen uit alle landen ter wereld naar de bloeiende kersenbloesem kijken. Helaas is dit maar een periode van 10 dagen en dan is het feest weer voorbij. Het barst in de hele vallei van de Casas Rurales en hotels, dus in deze streek is een B&B moeilijk.
Vervolgens heeft Merida veel te bieden: Romeins theater en amfitheater, romeinse huizen en brug over de rivier etc.
Dit is ook behoorlijk toeristisch net als Caceres, de middeleeuwse stad. Maar dan houdt het voor de gemiddelde toerist wel op.
Extremadura heeft wel veel natuurschoon en natuurparken (bijv. Sierra de GRedos, Monfrague).

Als lerares zou ik van te voren mijn diplomas laten homologeren, een vereiste om in dit beroep aan de slag te kunnen (ook voor taalscholen). Overigens is maar een 1,17% van de inwoners van Extremadura buitenlander (athans ingeschreven bij de seguridad social) en dat komt overeen met zo´n 12.500 personen (verspreid over een oppervlak van 41.635 vierkante km). De meeste buitenlanders zullen overigens Marokkanen, Zuid-amerikanen, Roemenen en Chinezen zijn.
In 2011 woonden er in totaal 137 NLders in Extremadura.

Bedankt voor de info!

Hallo Eric en Marjolein,
wij begrijpen heel goed war je voor staat… Wij willen heel graag naar het noorden emigreren, regio Caspe (Zaragoza) en lopen overal tegen de muur als we info proberen te krijgen, vooral ivm het onderwijs voor ons zoontje van 10 jaar. Wij zouden graag een soort b&b opzetten maar dan met volpension formule en gericht op vissers (Ebro=>meerval!). Gek worden we ervan. Wat zou je ervan denken dat we elkaar op de hoogte houden van de vorderingen? Groetjes, cindy, filip en nick.

Wat zijn je vragen mbt onderwijs?

Hallo,
wel, vooral: kunnen we nick zomaar aanmelden op een school of moet hij vooraf ingeschreven worden? Is het best als hij al redelijk was Spaans spreekt (schrijven is nog een ander paar mouwen!) en waar moet ik terecht om alles te regelen? Zou het mogelijk zijn dat ik hem na nieuwjaar zelf les geef met behulp van internet of is het beter dat hij direct meedraait in het systeem? En als ik hem zelf les geef, moet hij dan een soort examen afleggen aangezien hij dan in het 6de jaar lager onderwijs zit? Je ziet: vragen, vragen en nog eens vragen… Bestaan er trouwens nederlandstalige scholen in Spanje? Groetjes,

Hallo Cindy, Flip en Nick,

Volhouden … en goed idee om elkaar op de hoogte te houden. doen we!

Groeten,

Eric & Marjolein

Welke kanalen kunnen we gebruiken om informatie te krijgen over het aanwezige basis- en middelbaar onderwijs in Extremadura. Is er in de regio ook beroepsonderwijs? Een van onze zoons wil kok worden en volgt nu een basisopleiding. Een van onze andere zoons wil sport- of fitnessinstructeur worden en volgt nu een basisopleiding. Welke vervolgopleidings-mogelijkheden zijn er voor hen? Hoe groot is de immigranten gemeenschap in Extremadura en waar te beginnen om te onderzoeken of een school voor de kinderen kans van slagen heeft? Is er ook behoefte aan Nederlands-talig onderwijs?

We zijn op zoek naar aanknopingspunten om deze vragen (met hulp van anderen) beantwoord te krijgen.

Alvast bedankt voor de interesse en hulp1

Eric & Marjolein

Een colegio publico of een consertado werken met puntensystemen. Een leerling kan kiezen uit een aantal scholen die worden toegewezen afhankelijk van het aantal punten. Punten krijg je door economische binding, nabijheid van de woning, zitten er al meer broertjes of zusjes op de school, financiele situatie etc. Als de keuze gemaakt is dan schrijf je je kind in.
Natuurlijk is het veel beter voor je zoon als hij al spaans kent (spreken, lezen en schrijven!) anders zal het op een spaanse school moeilijk zijn om de lessen te kunnen volgen, zeker de eerste tijd en daar komt nog bij dat hij het jaar daarop naar de middelbare school zou moeten gaan.
Dit is openbaar en (zo goed als) gratis onderwijs waar ieder kind recht op heeft en waar een leerplicht voor bestaat (vanaf 6 jr).
Daarnaast heb je de privé scholen (wat niet hetzelfde is als een consertado!), wat (meestal vrij veel) geld kost.
In Zaragoza is er een internationale Montesorri school (Colegio Montessori Internacional), misschien het nakijken waard?

Nederlandstalige scholen zullen er ongetwijfeld zijn, maar dan denk ik vooral aan de gebieden waar veel Nederlanders wonen en dat is niet het geval van Caspe/Zaragoza of Extremadura.

Beroepsonderwijs = FP, hier een link van beroepsonderwijs in Extremadura: http://fpformacionprofesional.com/reg-EXTREMADURA/

Belangrijk voor jullie allemaal (volwassenen en kinderen): SPAANS spreken

Ik weet niet naar welke regio van extremadura jullie van plan zijn te gaan, maar ik wil toch graag ook mijn mening geven…Om te beginnen is de streek van Merida, zo ongeveer de lelijkste regio in heel extremadura…heel plat, heel kaal en heel saai…Merida heeft alleen maar het romeins theater en de brug, maar daar houd het ook wel mee op…
Als je naar het westelijk deel gaat, dus aan de kant van Portugal, van noord naar zuid, heb je wat betreft de natuur wel de mooiste regio van Extremadura, met zijn prachtige natuurparken, allemaal erg geliefd bij onder andere de vogelaars…erg ongerept en je kunt uren zo niet dagen rondstruinen zonder ook maar iemand tegen te komen als men dat wilt…er zijn veel natuurzwembaden, die geexploiteerd worden en er zijn veel mooie kastelen e.d. Ook bijv het middeleeuwse stadje Alburquerque, met zijn mooie kasteel, en elk jaar een geweldig feest van een week in middeleeuwse stijl. Caceres is inderdaad prachtig, maar ook Badajoz is een prachtige stad, met zijn gezellige oude centrum, vol barretjes, restaurantjes, winkeltjes etc…Daar komt dan nog eens het voordeel bij dat je op een steenworp afstand van Portugal zit, met zijn prachtige dorpjes en bezienswaardigheden, en o.a. Lissabon op gemiddeld twee uur rijden, en dus ook de portugese kust.
Zoals tegenwoordig overal er veel B & B zijn, een plek vinden die nog geen of weinig B & B´s heeft, is bijna onmogelijk. De meeste mensen blijven maar een paar dagen in eenzelfde B & B, en je moet zorgen de juiste clientele te bereiken. Extremadura is niet voor diezelfde mensen als die naar Benidorm gaan…Naar Extremadura gaan mensen die van de natuur houden, mensen die van wandelen, fietsen, paardrijden, quadbike liefhebbers, vogelaars, en rust houden, mensen die graag schilderen, etc etc. Dus ik denk dat als je maar zorgt dat je een mooi en vooral goed verzorgd B & B hebt, en goede service verleent, dan moet dat volgens mij prima lukken.
En wat betreft de “buitenlanders”, die vind je vooral in de steden en juist niet op het platteland, en dan nog zijn het meer somaliers, want roemenen, marrokanen en helemaal chinezen, die heb ik niet gezien…En daar komt nog eens bij, dat tegenwoordig je overal somaliers tegenkomt.
Ik wens jullie heel veel succes met jullie emigratie plannen en misschien lezen we hier over een poos wel of het is gelukt.

Een hartelijke groet, Joke

Hallo Joke en alle anderen die gereageerd hebben,

Hartelijk bedankt voor de informatie en tips. Geweldig dat er betrokken medemensen zijn.

Wij hebben een huis op het oog vlak bij een natuurpark dat tegen de Portugese grens ligt. zo’n dikke 40 km van Badajoz.

Voor ons gevoel komen we steeds een stap je verder …

Groeten,

Eric & Marjolein

Jopietje,

Ik was de illegalen inderdaad vergeten! Ook hier zijn er erg veel zakdoekverkopers uit Afrika. Vreemd dat er geen chinezen zijn, hier in Sevilla zijn er erg veel die bazaars beginnen en beetje bij beetje alle winkels in een buurt opkopen.

Hallo daar!
En, al iets wijzer geworden? Wij hebben net een mail gestuurd naar een advocatenkantoor in Barcelona (die zitten ook in de streek waar jullie heen willen:www.sirejacob.com) ivm een lening om ons pand in Spanje te kopen. Dus afwachten maar weer… :slight_smile:
Groetjes, cindy, filip en nick.

Hallo,

Wel, wij hebben inmiddels ons oog op een zeer leuk pand laten vallen. In juni ga ik, Eric, een bezoek brengen in de regio. Het huis bekijken, scholen uitzoeken, achter tijdelijk werk aan, etc.

Bedankt voor de link!

Groeten,

Eric & Marjolein

Hallo Eric en Marjolein,
leuk zeg! Spannend ook… Wij gaan deze zomer voor 10 dagen naar ginder met de auto en onze ogen goed de kost geven!
Succes! Graag gedaan voor de link, hoop dat jullie er wat aan hebben.
cindy, filip en nick.

Het is inmiddels al een hele tijd geleden dat jullie hierover gecommuniceerd hebben, maar ik ben erg benieuwd hoe het met jullie gaat en waar jullie nu zijn gaan wonen?