Excursies vanuit Lara (Antalya)

Wij zijn nieuwe toeristen in Turkije. We trekken pas voor de tweede keer naar Turkije. 1ste keer november 2010 Belek (hotel Voyage Belek): het is ons 200% meegevallen. We deden al uitstappen naar Antalya (by night), Perge en Aspendos, Manavgat.
In mei gaan we voor de 2de keer, deze keer naar Lara (hotel Miracle Resort).
Antalya gaan we zeker nog bezoeken, maar zijn nog op zoek naar ander leuke uitstappen, liefst niet al te ver weg.

Hoi!

Wij gaan toevallig in september naar Miracle Resort.
Wat wij zeker gaan bezoeken zijn de watervallen, Kursunlu en de Duden (hoop dat ik het goed schrijf).

Dit zijn echte aanraders die leuk zijn (in 2003 zijn we hier ook geweest)
Wat in Antalya ook leuk is, de Alexanderwaterval.

Voor de rest ben ik zelf ook nog op zoek naar meer (nieuwe) tips, iemand?

Alvast heel veel plezier!:dag:

Ik had ze niet vermeld in mijn eerste bericht maar de watervallen hebben wij ook allemaal al gezien. De Alexanderwaterval waarschijnlijk niet.
Iemand nog tips?
Altijd welkom.

Ookal meld je dat jullie de watervallen allemaal al gezien hebben, deze zijn niet de ‘gewone’ die in alle excursies voorkomen: Kurşunlu Waterfall - Antalya(zitten achter 'de vuilverbranding en hebben een prachtig park waarin je lekker kan picknicken en een mooie wandeling kunt maken, ook onder/achter de waterval door)

Verder: wat hebben jullie al gezien??
Manavgat zelf?? Perge?? Aspendos??

Kurşunlu Waterfall hebben we zeker al gedaan.
Manavgat, Perge en Aspendos ook.
We zoeken uitstappen die niet te ver van Antalya liggen. We hopen nog enkele keren terug te kunnen keren naar Turkije, steeds een andere plek om van daaruit het land te bezichtigen.
Demre ligt waarschijnlijk al te ver, evenals Pammukale?
Side en Alanya zijn wel doenbaar maar we hopen daar ook nog eens te verblijven.

Welke mall bedoel je en hoe is die bereikbaar vanaf de oude stad ?

Harry : ik denk dat hij in Konyaalti de grote mall bij de MacDonald bedoelt, waar ook de Migros enzo allemaal inzitten

Als ik nu nog weet welke bus, bv ik sta met de oude stad in mijn rug op de boulevard neem ik dan de bus langs die kant of moet ik aan de overkant van de boulevard gaan staan ?

mvg
Harry

Ik denk het niet, wij moeten van Kizigalac komen.

Sea World Resort&Spa , vorig jaar in mei ook geweest zeer tevreden over.

Harry

Beste

als fervente Turkije-reiziger durf ik iedereen aanraden om een auto te huren, dit geeft je de volledige vrijheid om ontspannen op zoek te gaan naar mooie plekjes. Dit hoef je natuurlijk niet te doen voor een bezoek aan Antalya.
Wat ik zeker zou aanraden is de antieke site Termessos. Prachtig gelegen in het gebergte. Ga ernaar toe na het ontbijt, stop ergens onderweg voor wat brood, kaas en drank, en doe dit op een zuiders turks tempo. Genieten!
Een andere mooie daguitstap met huurwagen is een bezoek aan de antieke site Sagalassos. Dit is iets verder weg, maar zeker te doen want je hebt voortdurend een 2x2baanvakken. Deze site is nog in volle exploitatie, dwz dat vanaf half juni tot eind augustus je de archeologen aan het werk kunt zien, en ze vertellen je heel graag over hun site. Na het bezoek kun je terugkeren via het meer van Egirdir, en binnendoor terug richting Antalya. Een prachtige dag verzekerd.
Een andere leuke uitstap is een dagje strand te Cirali, met een klim naar de eeuwig brandende berg Chimaera.
Er zijn op vandaag heel goede wegenkaarten voor die streek in de handel - het enige drukke punt is Antalya, maar de laatste jaren werden heel grote inspanningen gedaan om het doorstromende verkeer via grote aders door de stad te leiden. Doen - is mijn boodschap.
Ik kan jullie steeds meer gedetailleerde informatie verschaffen - contacteer mij daarvoor via mijn mailadres, want ik kom wegens tijdsgebrek weinig op deze site.
Vriendelijke groeten,
Carine

1 like

Ik kan mij perfect aansluiten bij Cabrou ( Carine )
Wij waren in februari in een klein hotelletje in de stad.

1. Auto huren: zeker doen je kunt zoveel meer zien, en blijven zolang je wilt waar je graag blijft en is goed te doen. De mogelijkheid om contact te hebben met de mensen ter plaatse is ook veel groter .
  2. Termessos is niet te missen ! zeker ver genoeg doordringen om de talloze graven te zien . zorg dat je er tijd genoeg hebt 3 à 4 u!
    in de omgeving wat terug naar Antalya , links inslaan (zoeken op kaart), vindt je de grot van Karain , waar belgen opgravingen doen. Je kunt hierbij nog eens de Dudenwatervallen bijnemen.
  3. Cirali, met de vlammetjes uit te grond : zeker niet overslaan ,maar ipv op het strand te liggen , kun je ook naar de ruines van Olympos die er vlak bij liggen: het riviertje overwaden en naast de toren de site binnendringen.
    terug naar Antalya is er nog de oude site van Phaselis . Ook de moeite waard
  4. Side moet je ook doordringen in de site , de antieke hospitalen, de cafeetjes geintegreerd in de ruïnes , heeft iets speciaals . (wij deden dit in combinatie met Aspendos en de watervallen van Manavgat )
  5. De Köprülü Canyon heerlijke om te picknicken aan de rand van de kloof. De oude brug is best wel mooi . verder doordringen over de brug naar het bergdorpje Selge. Ligt OP de antieke site . Je wordt omringt door vrouwen die je gidsen , maar op het einde je handwerkjes willen verkopen. Een belevenis!.
  6. Wij reden ook de hoge bergen naast Antalya in naar Saklikent . Op dat moment ( febr.) werd er nog geskied .
  7. In Antyalya moet je de hamam (met de koepeltjes op manshoogte) zeker bezoeken. Heerlijk en heel autenthiek. De mannen zijn er wel niet echt toeristen gewend en vinden het ook leuk. 's Avonds zijn er diverse cafeetjes waar zegmaar turkse chansoniers optreden . Wij kochten er ook in een klein winkeltje prachtige muziek vb Köprüler instrümental
    Ik wens je een heerlijke vakantie
    Roosd
1 like

ga naar D-garaji (dogu garaji) en ga met je neus naar de winkeltjes staan, neem dan de bus naar MIGROS…
op de terugweg ga je met je rug naar 5m migros staan en je neemt de bus naar D-GARAJI of DOGU-GARAJI en dan ben je weer terug.

maar een leuke optie is ook om een keer naar OZDILEK te gaan (groter dan 5M migros) ga naar dezelfde dogu garaji en neem de nieuwe metro. met je rug naar de winkeltjes.

groeten uit antalya

Antalya en Alanya worden in de winter als vakantie bestemming aangeboden.
Mijn vraag is dan ook: Zijn de winkeltjes en restaurants ect… ook open in oktober en november in verband met het einde zomer seizoen?

Kan je ook makkelijk een auto huren in die periode?

Ik ga in de herfstvakantie (laatste week oktober) met mijn dochter (7 jr) naar Lara…zijn de excursies hier genoemd, goed te doen met een meisje van 7?

De watervallen zien er in ieder geval prachtig uit.

En ook, net als vorige poster…zijn er in oktober nog goed auto’s te huur ?

1 like

@ mach2k:

auto huren kan je altijd en overal. zeker in de herfst gaan de prijzen naar beneden en heb je al een kleine auto voor 35 tot 50 lira per dag. houdt er rekening mee dat je de tank leeg krijgt en ook weer leeg inlevert. als die nog vol is is het gewoon zonde van je geld.
de wat de watervallen betreft, die zijn altijd erg mooi! alleen na de winter is het water een lelijke kleur maar daar in tegen heeft het wel meer water dus spectaculairder!
veel plezier in antalya, is een mooie stad zomer en winter en daarom woon ik er al 3 jaar!

1 like

Bedankt voor je reactie!

Doet me direct eraan denken dat ik natuurlijk wel lira’s moet halen…lang geleden dat ik andere currency dan euro of dollars heb moeten denken :smiley:

1 like

lira’s kun je beter hier kopen.
gewoon je euro’s hiermee heen nemen en dan omwisselen.
of pinnen als je hier bent, als je dit doet neem dan grotere bedragen op omdat ze een paar euro per pin nemen.

Dat hangt van je bankpas af. Vorig weekend in Istanbul zijn er bij mij door de ING (ik heb een betaalpakket met pinnen in het buitenland) geen extra kosten gerekend.

betalingen als dat komt meestal 1x per maand en wordt achteraf berekend.
het ligt namelijk aan de bank waar je pint die bepaald hoeveel commissie ze nemen, niet aan je eigen bank.