Goedenavond,
Wij (mijn vriend en ik) vertrekken eind volgende week voor een weekje naar Mexico. We verblijven in Grand Bahia Principe Coba, wat ligt in de buurt van Akumal. Even een weekje ontspannen!
We zijn wel van plan om wat excursies te gaan doen. Wat is aan te raden?
Zijn de excursies via het hotel te boeken? Of via de reisorganisatie? We gaan met Kraa/Tui. Of misschien gewoon daar ter plekke of online?
Daarnaast heb ik mijn duikbrevet en wil ik graag gaan duiken. Iemand daar ervaring mee?
Alvast bedankt!
Groetjes, Willemaaike
Tulum ruïnes kun je gewoon zelfstandig bezoeken. Neem een colectivo aan de overzijde van de kustweg richting het zuiden met de opdruk “Playa - Tulum”, een modern grijs Toyotabusje met airco. Kost je hooguit 20 peso’s enkele reis. Dan nog zo’n 800m lopen naar de ingang. Entree voor Tulum is 65p. Neem een flesje water en zwemspullen mee wanneer je aan het strandje van de ruïnes wil zwemmen. Mooie, maar soms druke locatie. Sowieso is Tulum enigszins ondergelopen en heb je bij het parkeerterrein een circus van dure souvenirwinkels voor het Amerikaanse publiek (veel duurder dan andere regio’s in Mexico, ook restaurants hebben hier helaas vaak westerse prijzen).
Wanneer je na het bezoek aan de ruïnes nog een stukje naar het zuiden loopt, een asfaltweg langs geparkeerde auto’s tussen bomen, kom je bij een enorm stuk strand, breed en veel rustiger (!), hier zijn boten die duiktrips aanbieden. En je kunt daar ongestoord toploos zonnen terwijl dat bij de resorts en stradstranden not done schijnt te zijn.
Chichén Itzá is veel mooier en interessanter dan Tulum, maar daar zou ik alleen heen gaan wanneer het je lukt om rond 8uur bij de entree te zijn. Tot ongeveer 9.30 is het nog redelijk rustig. Daarna komen vele tourbussen en is het ook weer een circus van souvenirverkopers op de padden rondom de ruïnes.
Yucatan heeft mooie cenotes. De bekendste is Ik Kil, in de buurt van Chichén Itzá. Kun je combineren. Ze hebben daar ook een redelijk buffetrestaurant.
Coba ruïnes en cenotes zijn ook in de buurt om als dagtrip te doen.
Johan