Hallo! Wij gaan over een dikke week voor het eerst op vakantie naar Gümbet. Ik ben al een beetje aan het snuffelen naar excursies. Kan iemand me vertellen of de excursies naar Pamukkale en de boottocht naar Kos de moeite waard zijn? Wat vonden jullie ervan?
Pamukkale, is zeker de moeite waard… MAAR… ik zou het persoonlijk in het hoogseizoen niet doen… Het is een pittig stuk rijden, en het is daar echt super heet!!!
Kos, is een leuk gezellig eiland, en is goed aan te raden!!!
Veel plezier in Gümbet… Welk hotel verblijven jullie?
x
Pamukkale is super ! Zeker doen ! Wij hebben het in het hoogseizoen gedaan en het is warm maar een lekkere plons in het zwembad met water afkomstig van de kalkterrassen is superheerlijk, warm maar daarna wel verfrissend ! ![]()
Ok, dan zal ik wel eerst even kijken hoe lang het is naar Pamukkale met de bus en dan beslissen of we dat ervoor over hebben. Cynthia, we zitten in Sun Hill, volgens mij had ik je dat al eens verteld (jij bent toch dat meisje met die vriend in Gümbet he?). En wat Kos betreft, hebben daar de winkeltjes wel gewoon 's middags open? Je bent nl. toch gebonden aan de vaartijden van de boot, en stel je nou voor dat ze 's middags siësta houden, dan zou dat ook zonde zijn natuurlijk!
De winkeltjes zijn gewoon open hoor op Kos!!! En haha ja ik ben dat meisje met die vriend… Ik weet niet of je dat al een keer verteld had… zou heel goed kunnen!!!
Ik ga maandag weer naar Gümbet :D:beef:
een dagje kos bezoeken is ook leuk
Hallo vaak kun je beter een twee daagse excursie boeken dan ga je de eerste dag naar Efeze dat zijn opgravingen, dan reis je door naar Pamukele en voor je daar heen gaat overnacht je in een hoteletje aldaar en dan de volgende dag naar de rotsen van Pamukele zeker een aanrader.
Veel Plezier in Turkije
Pamukkale is echt wel te doen in 1 dag, alleen moet je vroeg opstaan en ben je tegen 20.00u in het hotel (wij zaten toen in kusadasi) maar het is zeker te doen als je het écht wil zien en dan ben je je overnachting en je eten niet kwijt in het hotel want meestal betaal je ook al veel voor je hotel, en er dan nog eens 2 dagen op …
Hoi,
ik ben half november 2004 in Pamukkale geweest.(voor de goede orde, het was 22 C)
Lange reis met één overnachting.
Heen gingen we door de bergen en terug een snellere weg.
Hebben onderweg nog een sweater gekocht omdat niemand ons verteld had dat er dik sneeuw lag en dus ook flink vroor.
Doodsangsten in die bergen uitgestaan ivm de sneeuw en geen sneeuwkettingen.
Pamukkale was leuk, maar toen wij er waren werd er onderhoud gepleegd.
Heb zelf ook beide excursies gemaakt en heb er heel veel plezier aan beleefd.
Zou zonde zijn, dat als je daar nu toch bent, om het te laten schieten.:nod: :nod:
Gr. Fransijn:TURKEY: :NETHERLAN
Het ‘Katoenen (Pamuk) Kasteel (kale)’ is één van de interessantste natuurverschijnselen van Turkije. Sprookjesachtig ogende, sneeuwwitte kalksteenterrassen zijn gevuld met het water dat uit warmwaterbronnen omhoogborrelt. Als extra attractie zijn er in Pamukkale bovendien nog resten te zien van de oude stad Hiërapolis.
De terrassen van Pamukkale zijn gevormd door een vulkanisch verschijnsel. Ongeveer twee miljoen jaar geleden bevond het westen van Anatolië zich in een plooiingsfase, waarin een groot aantal bergen werd gevormd. Bij dit proces ontstonden grote breuken in de aardkorst, die het gebied zeer gevoelig maakten voor aardbevingen. Bij Pamukkale is het regenwater eeuwenlang in deze breuken gestroomd. Waar het terechtkwam in de honderden meters dikke laag kalksteen die miljoenen jaren geleden werd afgezet. Door de hoge temperaturen op die diepte is het calciumcarbonaat in deze laag opgelost in het water dat in de bronnen weer aan de oppervlakte komt. Bij afkoeling verdwijnt het koolzuur uit deze oplossing en ontstaat een vlokkige. Witte neerslag die zich afzet in de vorm van kalkterrassen, een variant van de uit druipsteengrotten bekende stalactieten. Het 35 graden warme water heeft niet alleen de natuurlijke ligbaden gevormd, de bronnen worden ook al sinds mensenheugenis gebruikt om genezing te vinden.
Het koolzuur-, zout-, zwavel, ijzer- en magnesiumhoudende water werd al eeuwenlang aangewend voor drinkkuren en geneeskrachtige baden toen koning Eumenes 11 van Pergamon hier in 190 v. Chr. een militaire nederzetting stichtte die moest rivaliseren met het naburige Laodikeia. De stad kreeg de naam Hiërapolis, naar de gemalin van Telephos, de legendarische stichter van Pergamon. Door de vele aardbevingen heeft de plaats zich echter nooit sterk kunnen ontwikkelen. De laatste bloei maakte Hiërapolis mee in de vroege Byzantijnse tijd toen er een grote joodse gemeenschap neerstreek en het de zetel was van een bisschop, maar ook toen sloeg de schaal van Richter uit. Pas sinds het begin van de jaren '8o, met de opkomst van het massatoerisme, wordt het dal ten noorden van Denizli volgebouwd.
De bijzondere kalksteenformaties bevinden zich aan de rand van het stadje Pamukkale en kijken uit over een breed dal. Als u vanuit Denizli uit dit dal omhoog rijdt, ziet u ze meteen links en rechts liggen. De stad Hiërapolis was gebouwd rond de warmwaterbronnen die de natuurlijke terrassen hebben gevormd. De ruïnes liggen verspreid over een uitgestrekt terrein dat rijk begroeid is met oleanders. De Romeinse thermen zijn tegenwoordig ingericht als museum. Een paar honderd meter naar het oosten liggen de resten van een noord-zuid gerichte arcadenboulevard met een agora (marktplein), een Byzantijnse basilica, een tempel voor Apollo en het Pamukkale Hotel met één van de bronnen. Nog iets verder naar het oosten staat het fraai gerestaureerde theater, waar soms voorstellingen worden gehouden. De stad hoefde maar aan drie zijden beschermd te worden door een muur, want de hooggelegen terrassen boden genoeg bescherming aan de westzijde. Van de stadsmuur zijn ten oosten van het theater nog grote stukken te zien. Buiten deze verdedigingslinie ligt ten noordoosten van de stad het zogeheten octagon, een achthoekige kerk waar de apostel Philippus zou zijn begraven. Ten noorden van de stad bevindt zich een uitgestrekte necropolis, een opmerkelijk verschijnsel in een plaats met geneeskrachtige bronnen. Het is één van grootste en best bewaarde begraafplaatsen van de Romeinsewereld.
Bijna alle hotels in Pamukkale hebben een zwembad waar u ten volle kunt genieten van het warme water. In de bron van het Pamukkale Hotel kunt u zelfs romantisch baden tussen enkele zuilen van het oude Hiërapolis. Dit zwembad is ook toegankelijk voor niet hotel gasten.
Wij gaan eind deze maand naar Turgutreis, we hebben al gezien dat er vandaaruit ook een excursie naar Pamukkale is. Die gaan we dan ook zeker doen!
Ook willen we graag een dagje naar Kos. ![]()