Excursie

Een dagje op excursie naar Matmata/Douz.

Omdat ik nog nooit met zo’n ULM vliegtuigje had gevlogen ben ik mee gegaan op excursie, omdat ook eens mee te maken. Van Ruud (reisleider op Djerba) en ook anderen had ik al gehoord dat dat echt de moeite waard was.
Vroeg op dus, voor mijn gevoel ergens midden in de nacht, pfff vier uur en dat in mijn vakantie. Ruud liep ook al door het huis, douchen, aankleden en wegwezen richting HTS waar de bus stond. De bus in en op weg om alle mensen op te halen bij hun hotel. Onderweg kwam de zon op die als een enorme oranje bol boven de horizon uitkwam, een mooi gezicht. Ook de gasten die mee gingen moesten vroeg op, we hadden een lange dag voor de boeg. Nadat we bij de Sunclub de laatsten hadden opgehaald ging het richting Ajim om met de pont naar het vaste land te varen. We konden de bus uit tijdens de overtocht en werden door de wind wel goed wakker. Daarna op weg richting Matmata, onderweg eerst nog een koffiestop in een schattig cafeetje met tig tegels aan de muur, van onder tot boven alleen maar tegels en in die tegels de afbeeldingen die geluk brengen zoals een vis, de zon e.d. Verder weer richting Matmata, we reden door grote olijfgaarden, waar goed aan te zien was dat het erg droog is daar. Ruud vertelde honderduit over het leven in “zijn Tunesie”.

Matmata dus, waar men vroeger onder de grond leefde, of liever gezegd in de uitgehakte bergkraters.Tegenwoordig wonen de meeste in het nieuwe Matmata en zijn er slecht enkele families die nog in de holwoningen leven. Wel kunnen toeristen diverse huizen bezoeken, maar echt wonen doen er nog maar weinig. We zijn gaan kijken in het hotel waar ook de film Star Wars voor een deel is opgenomen, Ruud vertelde hoe het hotel tot stand is gekomen en we zijn in de diverse ruimtes geweest. Je kunt daar overigens nog steeds logeren, het is een hotel wat wordt gebruikt door toeristen die op doorreis zijn en 1 of 2 nachten daar verblijven. Daarna vertrokken we richting Douz, onderweg vertelde Ruud volop over de leefwijzen en bijzonderheden van het zuiden van Tunesie. Aangekomen in Douz hadden we de keus tussen een dromedarisrit of een vliegtochtje met een ULM vliegtuigje, of beide natuurlijk. Aangezien ik al tig keer op een kameel door de zandduinen ben gehobbeld, zelfs een keer verdwaald ben in een zandstorm maar nog nooit had gevlogen en ik daarvoor was meegegaan liet ik de dromedarissen dit keer voor wat ze waren. In het vliegtuigje dus, helm op en goed vastgesnoerd in de riemen dus de lucht in. Echt adembenemend mooi om eens alles vanuit de lucht te bekijken. De palmenoase, de zandduinen en de omgeving. Veel foto’s gemaakt waarvan er een paar op de Djerba Groep staan. Echt een aanrader om eens te doen als je daar bent. Na de kamelenritten en vliegtochtjes richting hotel Sahara voor de lunch. Even een uurtje rust om daarna weer via een mooi route richting Djerba te vertrekken. Onderweg konden we genieten van de verhalen van Ruud,die raakt niet uitgepraat over Tunesie. De manier van leven, hoe een huwelijk daar gevierd wordt enz enz en een aantal van zijn eigen ervaringen. Ondertussen kijkend naar de mooie omgeving waar we doorreden. We moesten dezelfde weg terug van Douz richting Matmata, er is maar 1 weg dus keus heb je daar niet in. Onderweg nog de nodige stops gemaakt, o.a. in Mamata op een van de hoogste punten om wat foto’s te schieten en even de benen te strekken. Richting Medenine waar we een van de oudste ksars hebben bekeken, die ze gelukkig zover hebben gerestaureerd dat het voor de toekomst bewaard blijft. Via de Romeinse dam weer naar Djerba waar we ongeveer om 8 uur de laatste mensen bij hun hotel afgezet hebben. De bus weggebracht en naar huis, moe maar voldaan, de soep opgewamd en onderuitgezakt even nog de foto’s bekeken, wat tv gekeken en naar bed.