Excursies Djerba En Zuid-tunesië

EXCURSIES

Een ervaring om nooit te vergeten!!!

DJERBA

EILAND RONDRIT (halve daguitstap per bus met gids)

Vertrek naar de Romeinse weg, een vaste verbindingsweg tussen Djerba en het vasteland van 7 km lengte. Gelegenheid om foto’s te nemen en dan doorreis naar Guellala, een pottenbakkersdorpje, gelegen in een mooie vallei, waar men klei delft in smalle kleigroeven.
Nadien bezoek aan de synagoge "El Ghriba"in Hara Sghira, waar nog steeds een Joodse minderheid woont.
Halte in Houmt Souk, de ‘Hoofdstad’ van het eiland, vooral bekend om zijn geanimeerde Souks. Kort, vrije tijd te Houmt Souk en terugkeer naar het hotel.
Opmerking: gratis fakultatieve bezoek aan een tapijtweverij.

GABES - MATMATA (daguitstap per bus)

Middagmaal en rondrit per paardekoets inclusief.

Vertrek naar Gabes, bezoek van de souk en van de kruidenmarkt. Rondrit per paardekoets in de Kustoase.
Vertrek naar Matmata, bezoek van het dorpje. Het middagmaal wordt genomen in een troglodietenrestaurant. Terugkeer via Djorf.
Opmerking : Facultatieve kameeltocht in het troglodietendorp te Matmata, te betalen aan de gids (ong. 5 Dt).

TATAOUINE / CHENINI (daguitstap per bus)

Middagmaal inclusief.

Vertrek vanuit hotel via de Romeinse weg, richting Medenine. Bezoek aan de Ghorfas en 1/2 uur vrije tijd. Doorreis naar Tataouine, bezoek aan de kruidenmarkt en verder naar Chenini, een berberdorpje.
Middagmaal ter plaatse en terugreis via Ghomrassen (Moskee Sidi Arfa) en Ksar Haddada. Terugkeer naar Djerba.

KSAR GHILANE (tweedaagse uitstap per landrover met overnachting in Bedoeînentent)

Vertrek richting Medenine. Korte halte om Ghorfas te bezoeken. Doorreis naar Ksar El Hallouf en Beni Kheddache. Middagmaal in een troglodietenrestaurant en zandpistes naar Ksar Ghilane, een recente oase temidden van de zandduinen van het Erg-plateau. Intrek in Bedoeïnententen (6-8 pers./tent). Avondmaal en overnachting in de Sahara.
'S anderendaags vroeg, na het ontbijt, vertrek via zandpistes naar Chenini, bezoek en middagmaal.
Doorreis naar Tataouine, bezoek en terugkeer naar Djerba via de overzetdienst.
Opmerking: Facultatieve kameeltocht in Ksar Ghilane. Ong. 15 DT te betalen aan de gids.

KEBELLI / DOUZ / TOZEUR (2 daagse tocht per bus - vol pension)

Vertrek naar Gabes en rondrit in de kustoase. Verder naar Matmata, bezoek van het dorp en aan een traditionele holwoning; middagmaal in een troglodietenrestaurant. Doorreis naar Douz, en intrek in het hotel.
Na het ontbijt doorreis naar Tozeur via Chott El Djerid (het zoutmeer). Middagmaal in Kebili. vooraleer terugkeer naar Djerba per overzetboot.
Opmerking: Rondrit per paardekoets in de oase van Gabes (5 DT te betalen aan de gids). Facultatieve kameeltocht in Douz (10 DT te betalen aan de gids).
Toeslag voor single ter plaatse te betalen (ong. 10 DT).

BOOTTOCHT

Middagmaal inclusief

Transfer per bus naar de haven te Houmt Souk en inscheping op zeilboot (100 plaatsen). Tijdens de tocht (+/- 1u30 à 2u) langs de kust demonstratie van visvangst met visnet. Aankomst op het schiereiland “Flamingo-eiland”, gelegenheid tot zwemmen, zonnebaden en hengelen, in afwachting van het middagmaal (pic-nic : salade, soep, viscouscous en gegrilleerde vis). Terug in het hotel rond 16u15.
Opmerking: Niet-alcoholische dranken inbegrepen. Niet vergeten : zwempak, badhanddoek, zonnecrème, hoed, zonnebril en foto-apparaat.

MATMATA – DOUZ (daguitstap per bus)

Middagmaal inclusief

Vertrek vanuit de hotels richting Bac, overzet via Djorf en daarna verder door naar Tamazret,
Koffiepauze. Vertrek richting Douz. Aankomst in Douz, de poort van de Sahara, de klanten
Hebben de gelegenheid om een drommedaristocht te maken (regeling ter plaatse). Na het
Middagmaal terug via Matmata, bezoek aan een troglodietenwoning, daarna vertrek naar Djerba.
Terugreis gebeurt via Medenine en de Romeinse weg. Aankomst Djerba rond 19u.

Ik zou even willen reageren op de eiland rondrit. Wij hebben die ook gedaan en hadden er een beetje spijt van. Ten eerst was bij ons alles in het Frans, maar dat zit bij jullie misschien anders. Ten tweede hebben ze ons aangeraden de rit op vrijdag te doen omdat er dan markt is in Midoun en je daar een uurtje vrij krijgt. Ik stel voor: ga op een andere dag die rit maken en ga vrijdag met de taxi naar Midoun!!! Onze bus kwam namelijk een half uurtje te laat, waardoor we maar 3 kwartier in Midoun hadden op de markt. Ook een uurtje is eigenlijk te kort om op het gemak Midoun te verkennen, en Midoun is denk ik echt wel de moeite, al weet ik het niet zeker, want we moesten zaterdag alweer vertrekken en hebben dus niet de kans gekregen om terug te gaan.

Het is bekend dat de eilandrondrit een geren en gevlieg is. Ook het feit dat de meeste info in het frans wordt gegeven is niet echt prettig. Gelukkig komt daar binnenkort verbetering in en is er een Nederlandstalige rondrit. De route is nog niet bekend maar dat hoor ik een dezer dagen en zal het dan hier vermelden.

Hallo Marianna,

Ik ga eind oktober naar Djerba en zou ook graag wat exursies doen. Zijn er ook andere excusrsies te boeken behalve die eilandrondrit, in de Nedelandse taal? En kan dat al eind oktober??? We gaan 14 dagen dus wilden nog een paar andere dingen bekijken ook. De vraag is alleen wat het meest interessant is. Een ritje naar de Sahara lijkt me ook wel iets, je bent er zo dicht bij al je op Djerba bent dat je dat eigenlijk niet kan overslaan. Ik hoop dat je een beetje advies aan me wil geven.

Groetjes, Nel

Hallo Nel,

Er wordt hard gewerkt aan het opzetten van Nederlandstalige excursies vanaf en op Djerba.
Allereerst dus de eilandrondrit waarin ook het Explore Parc wordt opgenomen.
Verder komen er twee 1daagse excursies naar Matmat/Gabes en Chenini/Tataouine.
En de 2 daagse gaat naar Matmata/Douz.
Het zijn allemaal leuke bestemmingen maar als je echt een klein beetje de Sahara in wil dan zou ik kiezen voor Matmata/Douz, je kunt dan bij zonsondergang een rit op een dromedaris maken.
De routes zijn nog niet precies bekend, zodra ik dat weet zal ik het hier neerzetten, en wat meer vermelden over de desbetreffende excursie.
Je kunt ook een kijkje nemen op de Djerba Groep.

http://groups.msn.com/DjerbaGroep

Groetjes,
Marianna

Hoi Nel,

Wanneer zit jij precies op Djerba? Ik ga 1 november naar Dar Djerba Narjess. Ben ook erg benieuwd naar de excursies! Misschien tot ziens:)

Groetjes