Samen met mijn Ghanese man ben ik bezig met de van verkoop handgemaakte producten uit Ghana.
We zijn beginende en vooral geïnteresseerd en benieuwd naar het verschepen en/of verzenden van de producten van Ghana naar Nederland/Belgie. Hoe het in zijn werk gaat en wat de beste en goedkoopste manier is.
Welke documenten je er voor nodig hebt en hoe het zit met invoerrechten.
Hoi Vadafafrik,welkom op wereldwijzer!
Als u goederen van buiten de Europese Unie (EU) invoert in Nederland, moet u meestal invoerrechten betalen. Invoerrechten (of douanerechten) zijn belastingen die bij het invoeren van goederen worden geheven. Hoeveel invoerrechten u moet betalen, hangt af van het soort goederen.
Alle goederen die vanuit een derde-land worden geïmporteerd, krijgen eerst de status van ‘goederen in tijdelijke opslag’. De importeur moet aangeven welke bestemming de goederen moeten krijgen. Vervolgens kan hij gebruik maken van een van de douaneregelingen.
Een bekende regeling is het ‘in het vrije verkeer brengen’. De goederen krijgen dan de status van ‘communautaire goederen’ en mogen vrij vervoerd worden binnen de interne markt van de EU. De importeur betaalt daarvoor douanerechten. Meestal gebruiken importeurs de expertise en de kredietfaciliteiten van douane-expediteurs. De douane-expediteur regelt dan alle verplichtingen rond het importeren van goederen.
Indien je nog met meer vragen zit dan kan je altijd een berichtje posten op het Ghana Forum hier op wereldwijzer!
Succ6 nog met het importeren,Vadafafrik !
groet,georgessiam.
Dankjewel voor de informatie.
Ik ga het verder uitzoeken.
groeten