Etens en voorraad

Nou, na twee eerdere pogingen in 2009 en 2010, die jammerlijk strandden door een dure bruiloft en het kopen van een huis, gaan we dit jaar in de kansrijke herhaling: Nambia!

Vlucht en 4x4 zijn we uit, staan op het punt van boeken. De route word nog wel gefintuned maar staat in grote lijnen wel vast.

Wat ik me zo maar afvroeg, is hoe groot is de mogelijkheid tot het inslaan van voorraden eten en drinken?
Wij hebben eerdere reizen gemaakt door bijv de outback van Australie. En daar konden we in ieder gehucht wel voldoende mvoorraad inslaan tot de volgende plaats.

Hoe is dit in Nambie? Heeft iedere plaats van enige betekenis wel een winkel waar proviand kan worden ingeslagen, of is het echt zaak de auto af te laten voor bijv een week?

Namibie is een grote woestijn dus er is alleen in Windhoek eten te kopen. Verder nergens anders. Ook water moet je daar inslaan. Neem minimaal 100 liter mee. En benzine/diesel. En tampons, voor de vrouwen. Gelukkig heb je een 4x4 gehuurd, anders is het hele land onbegaanbaar. Zorg voor 5 reservewielen. Ik hoop dat je een daktent hebt zodat je veilig bent voor de vele leeuwen en tijgers die er rondstruinen.

Tijgers?!?!? Ik denk dat je op het verkeerde forum zit, Martijn?

Wij gaan in juli ook naar Namibië met 4x4 en daktent maar ik lees op verschillende bronnen dat in de meeste grotere dorpen en steden wel supermarkten en zo zijn. Hopelijk reageren er nog ervaringsdeskundigen op dit bericht.

We zijn al in Namibië geweest, gewoon met een personenwagen ook heel goed te doen, als je de hoogtepunten wilt bezoeken.
Volgende keer willen we off road en dan inderdaad ook met 4x4. Winkels kun je in alle redelijke plaatsjes vinden langs de ‘toeristische route’, meestal daar waar je kunt tanken, kun je ook boodschappen halen in een winkel. Laat je niet afschrikken door het bericht dat alleen Windhoek winkels heeft.

Laat even weten waar je heen gaat en dan kan ik je misschien wel vertellen waar je inkopen kunt doen. Water moet je gewoon veel meenemen. We hadden meestal twee grote cans in de kofferbak.

Zorg dat je in ieder geval water en voor 2 dagen eten bij je hebt. Verder zijn langhoudbare produkten gewoon heel handig. Kijk anders eens op onze niet comm. site www.bjusterbaarlik.nl Hier staan 2 route-/reisverslagen, veel foto’s en een grote lijst met tips. Ik heb eventueel ook wel een boodschappenlijst met alg. dingen die je op je 1e dag bij een grote supermarkt gelijk kunt inslaan.

Mijn opmerking was sarcastisch bedoelt want ik vind de vraag erg raar, maar dat is kennelijk niet duidelijk. Hoe kan je nu vragen of er “in plaatsen van betekenis” winkels zijn? Hoe verwacht je dan dat de mensen daar aan eten komen? Maar gelukkig heeft iedereen wel zijn 4x4 met daktent in orde, voor de vele onbegaanbare wegen en tijgers :wink: Of moet ik die ook gaan uitleggen?

@topicstarter: Neem vooral het boodschappenlijstje van Ed en Maaike aan! Een boodschappenlijst! Als zelf bedenken wat je in de supermarkt moet kopen te moeilijk voor je is, dan zijn Ed en Maaike to the rescue!

2 likes

Martijn toch…hopelijk heb je Hink niet teveel afgeschrikt. Misschien heeft die ondertussen 2 weken Benidorm geboekt. :wink:

Domme vragen bestaan niet. Domme antwoorden wel.
Laat iedereen hier gewoon in zijn/haar waarde.

Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Ed en Maaike. Wij hebben in 2010 een rondreis met 4x4 door Namibie gemaakt. Vooral in Windhoek hebben we de voornaamste proviand ingeslagen. In de kleinere steden is het aanbod kleiner/ beperkter, zeker in plaatsjes in de Caprivi-strook. Je moet daar wel creatief zijn in het bedenken van maaltijden. Boodschappen in Namibie zijn niet overdreven goedkoop.
Wij hebben uiteindelijk ook vaak gebruik gemaakt van de maaltijden in het restaurant van de campsites waar we verbleven.

Wij zijn afgelopen januari geweest en hebben alleen wat chips etc. Ingeslagen voor onderweg. Inderdaad zijn er supermarkten in de grotere ‘steden’. Nu hebben wij in lodges gegeten dus ik weet niet hoe je dat moet doen wanneer je op campings staat.

Wij hebben altijd veel water en vooral Biltong hmmm!!!:beef:

Water is een noodzaak…biltong zeker niet nee niet te eten, en wij kunnen dit ook elke dag kopen, maar doen dit nooit!

Nou bijna goed hoor, 11 dagen Curacao is het geworden en het was heerlijk! We zaten daar terwijl jullie deze discussie verder voortzetten. En nu we terug zijn druk bezig met de verdere voorbereidingen van Namibie, een mens moet het er van nemen tenslotte.!!

En wat de opmerking van martijn betreft over plaatsen van betekenis, ach… Volgens mij ben ik een redelijk ervaren en bovenal verstandig reiziger die gewoon zorgt dat hij zoveel mogelijk informatie verzameld bij mensen die eerder in het gebied zijn geweest. En de mogelijkheid tot kopen van eten en drinken vind ik belangrijk om vooraf te weten. Dat is immers waar het om gaat, niet om een discussie over de wijze waarop een vraag wordt gesteld. :dag:

In elk geval, we weten weer wat meer en we tellen af tot take off, alles is inmiddels geboekt!

heb het even opgezocht, maareh… die biltong slaan we ff over… :zon02:

Er zijn genoeg mogelijkheden om inkopen te doen. Maak je geen zorgen!

• Updated - - -

z

In elke beetje froot srad, dorp zijn er wel supemarkets. Dis je kan meer overal,kopen dan je demkt. Zelfs in Uis jebben ze een super market en een tankstation.

als je in Etosha rond rijd, neem dan je eigen lunch mee, want er zijn ondewer nergens faciliteiten ook geen toiletten. Alleen in depaar capen is alles, maar ja daad is net eten ook weer niet je het. Wij jebben dus maar miet in de campen gegeten. We wilde niet ziek worden.